Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Här brinner planet i luften – sekunder före dödskraschen i Iran

Kraschade två minuter efter start

Uppdaterad 2020-01-09 | Publicerad 2020-01-08

Här brinner olycksplanet i luften.

De första filmbilderna från Iran visar hur flammorna lyser upp den mörka himlen – sekunderna senare störtar det nästan fullsatta passagerarplanet i ett eldhav.

Men än så länge återstår många frågetecken om hur olyckan kunde ske.

Följ ämnen
Ukraina
Iran

Ombord på Boeingplanet som kraschade i Teheran morse fanns 176 personer. Samtliga omkom.

Enligt Ukrainas utrikesminister Vadym Prystaiko var tio av offren svenskar. Men enligt uppgift till Aftonbladet kan antalet dödsoffer hemmahörande i Sverige vara sammanlagt 17.

Utrikesdepartementet har jobbat hela dagen med att få klarhet i identiteterna på personerna på passagerarlistorna.

– Ukraina har meddelat att det handlar om tio personer, men det kan vara fler, säger utrikesminister Anne Linde (S) till TT.

Började brinna i luften

En reporter som arbetar för brittiska BBC har lagt ut en kort filmsekvens på Twitter från olyckan. Bilderna visar planets sista sekunder i luften.

På filmen syns hur branden på planet lyser med ett fast sken. Plötsligt tycks en explosion ske och direkt efter den går planet ner i marken och kraschar.

Filmbilderna visar hur himlen lyses upp av eldhavet från haveriplatsen, nära Imam Khomeini-flygplatsen som det lyfte ifrån. Planet var sannolikt fulltankat.

Enligt de första uppgifterna från Ukrainas ambassad i Iran misstänktes ett tekniskt fel, ett motorhaveri, vara orsaken till kraschen. Senare under dagen togs de uppgifterna tillbaka och stämplades som ”icke-officiella”. Samtidigt drog ambassaden in uttalandet om att en raketattack eller terrorism var uteslutna. Nu sägs att en haverikommission får klarlägga orsakerna.

Haveri kort efter start

Planet var ett tre år och ett halvt år gammalt Boeing 737- 800, tillhörande Ukraine International Airlines. Data visar, enligt CNN, att det kraschade två minuter efter starten.

Vid en presskonferens i Kiev i dag uppgav flygbolaget att planet genomgick en underhållskontroll så sent som för två dagar sedan, den 6 januari. Och då upptäcktes inga problem.

Den svarta lådan, två till antalet, har hittats och innehållet kan eventuellt ge mer detaljerade förklaringar till olyckan. Men iranska motsvarigheten till Luftfartsverket uppger att de inte kommer att lämna dem till tillverkaren Boeing.

Här uppdaterar vi om det senaste som hänt kring flygkraschen i Iran.

  • På onsdagskvällen vidhåller både polisen och Utrikesdepartementet att underrättandet av anhöriga tycks dröja.

    Enligt UD:s pressjour arbetar man just nu intensivt med att fastställa hur många svenskar som mist livet i kraschen för att sedan kunna underrätta anhöriga. 

  • På Twitter skriver flygplanstillverkaren Boeing att tankarna går till besättningen, passagerarna och deras anhöriga.

    Det nu kraschade planet var av typen 737-800 Next Generation. Passagerarplanet hade max 189 platser och en längd på 39,5 meter. 

  • SAS ställde in ett flyg till Beirut som skulle ha avgått under onsdagseftermiddagen berättar Kristian de Place Gamborg Hansen, tillförordnad presschef på SAS, till TT.

    – Vi vet inte om vi ska ställa in fler flyg dit, men nästa plan till Beirut går först på lördag, så till dess kan situationen ha ändrats, säger han.

  • Kanadas premiärminister Justin Trudeaus har också kommenterat flygplanskraschen, som tros ha kostat 63 kanadensare livet. I ett uttalande sänder premiärministern sina kondoleanser till de som förlorat vänner och familj.

    "Vår regering fortsätter arbeta nära internationella partners för att se till att kraschen utreds grundligt och frågor från kanadensarna besvaras. Jag försäkrar alla kanadensare om att deras säkerhet är vår högsta prioritet. Vi sörjer också med andra länder som förlorat medborgare.”

  • Polisen påbörjar nu arbetet  med att identifiera de svenskar som tros ha omkommit i flygkraschen.

    – Det är ett känsligt arbete som kan komma att ta tid, säger Kristian Ljungberg vid polisens nationella mediecenter.

    Det är polisens uppgift att identifiera svenskar som omkommer utomlands och det sker i enlighet med riktlinjer som slagits fast av Interpol.

    Genom processen Disaster Victim Identification, DVI, ska offren identifieras på ett säkert och metodiskt sätt.

    Polisarbetet sker i Sverige.

    – Vi har ingen på plats i Iran i nuläget eftersom vi inte har fått något sådan förfrågan, säger Ljungberg. 

GRAFIK:  Paul Wallander

Flygkraschen i Iran – detta har hänt

  • Ett ukrainskt Boeing 737-plan med 176 personer ombord störtade strax efter att det hade lyft från Teherans internationella flygplats, Imam Khomeini.
  • Flygplanet hade destination Kiev i Ukraina men hade knappt hunnit lyfta innan det störtade i närheten av staden Parand. Planet skulle ha lyft klockan 5.15, lokal tid, men avgången sköts upp en timme.
  • Tio svenskar finns bland dödsoffren, enligt flygbolaget och Ukrainas utrikesminister. Men det kan handla om fler, enligt Sveriges utrikesminister Ann Linde.
  • Enligt Aftonbladets uppgifter rör det sig om 17 svenskar.
  • Förutom svenskarna fanns bland annat 82 iranska medborgare, 63 kanadensare, fyra afghaner, tre tyskar och tre britter ombord. Enligt Ukrainas säkerhetsråd dödades elva ukrainska medborgare i kraschen, inklusive de nio besättningsmedlemmarna.
  • Flygbolaget Ukraine International Airlines uppger att planet av modell Boeing 737-800 Next Generation var byggt 2016 och hade genomgått en säkerhetskontroll utan anmärkningar så sent som den 6 januari.
  • Ukrainas ambassad i Iran uppgav först att kraschen orsakats av ett motorhaveri – och inte på grund av terrorism. Men ambassaden tillbakavisade senare det uttalandet i väntan på besked från undersökningen av de svarta lådorna.
  • Bolaget ställde in alla flyg till Teheran på obestämd tid och ska göra en grundlig utredning av orsaken till kraschen.
  • Vid lunchtid rapporterades att färdskrivarna, de så kallade svarta lådorna, hittats.
  • I förhandeln inför börsöppningen på Wall Street föll Boeingaktien med runt två procent, enligt CNBS.
  • Flera flygbolag, bland dem Air France, KLM, Lufthansa, Quantas och Japan airlines ställde in sina flygningar över iranskt och irakiskt luftrum.
  • Även SAS har ställt in ett flyg till Beirut som skulle ha avgått i eftermiddag på grund av flygkraschen i Iran. I övrigt flyger SAS inte alls i området.

PODD Flygexperten om Boeingolyckan: Konflikten kan försvåra haveriutredningen

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi med en flygexpert om olyckan i Iran, och reder ut hur den pågående konflikten kan påverka utredningen.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen