Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Lista: Bästa och sämsta skolorna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-02

Föräldraalliansen har rankat Sveriges kommuner efter skolkvalitet

Landets bästa skolor finns i Pajala i Norrbotten medan skolorna är sämst i Kinda i Östergötland.

I alla fall enligt organisationen Föräldraalliansens senaste mätning.

– Det är fullständigt oacceptabelt att det ser så olika ut på olika håll i landet, säger Peter Hallin från Föräldraalliansen till aftonbladet.se.

Hur mycket kan egentligen eleverna? Hur många lärare går det per barn? Hur mycket får skolhälsovården och maten kosta? Är lärarna behöriga?

Det är några av de frågor som föräldrarna ställt när de jämfört hur bra skolorna i landets olika kommuner är. Mätningarna gjordes vårterminen 2006 och placerar flera Norrlandskommuner i topp, medan flera storstäder hamnar långt ner i rankingen.

Lägre lärartäthet

– När vi har pratat med Norrlandskommunerna så säger de ofta att ”om vi inte har en bra skola så flyttar folk härifrån,” säger Peter Hallin.

– Sedan är det så att i en kommun i innersta Norrland så finns det kanske inte mer än 17 elever i en klass, medan man i storstadsregionerna både kan och måste ha 30 elever. Då blir också lärartätheten lägre.

Det är andra gången som Föräldraalliansen, en riksorganisation för landets föräldraföreningar, gör mätningen. Syftet är att få till stånd en bättre kvalitet i den svenska skolan och mindre skillnader mellan olika delar av landet.

94 procent nådde målen

– År efter år är det 25 procent av eleverna som inte uppfyller grundskolans mål. I år är det elva procent som inte är behöriga till gymnasiet, säger Peter Hallin

I toppenkommunen Pajala klarade 94 procent av eleverna målen medan Haninge, som hamnade näst sist, hade en motsvarande siffra på 64 procent.

– De kommuner som hamnar högt får en liten ros för det och de som hamnar långt ner får en anledning att ta ett samtal om skolans förutsättningar. Vi vill att alla barn ska ha möjlighet att uppnå grundskolans mål.