SJ, kan ni försöka vara lite mer kreativa?

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-18

Läs Johanne Hildebrandts krönika

Johanne Hildebrandt. Skriver om: Konflikt, utrikes och samhälle.

Är det någon som är förvånad över att SJ lät passagerare sitta inspärrade i 60 graders värme under sex timmar likt en helvetesbastu på spåret? Eller att man inte klarade av att skicka ett lok som bogserade tåget in till Södertälje eller ens stängde av spåret så att folk kunde evakueras från tåget och åtminstone kunde sätta sig i närmsta skugga?

Det är inte jag. Personalen ville evakuera passagerarna men vågade inte ­eftersom det skulle bryta mot säkerhetsföreskrifterna. För på SJ finns det inte utrymme för kreativa lösningar, allt ska ske enligt boken, jag vet exakt hur det är. I mitten på 80-talet jobbade jag som växlare på SJ.

Växlingen var ett grovarbete som handlade om skruva ihop vagnarna, fälla bryggor och koppla ledningar. Arbetskamraterna var särskilt minnesvärda. Chefen för mitt lag var så berusad ibland när han kom till jobbet att vi fick lägga honom i en sovvagn så att han fick sova ruset av sig.

Snöade det var växlarna tvungna att sopas ur så att de kunde läggas om vilket tog en evighet, tågen försenades och tidningarna fylldes med svarta rubriker om tågkaos. På sommaren var det solkurvor som ställde till problem och orsakade urspåringar, på hösten var det löv som gjorde spåren hala. SJ skyllde alla förseningar på vädret samt Banverket som i sin tur skyllde på SJ.

Och ständigt klagade reparatörerna över tidsbrist och dåligt underhåll på lok och vagnar. Sedan dess har 25 år passerat. Mobiltelefonerna har blivit mindre, tv-apparaterna större, dvd och datorer finns i varje hem och mänskligheten har skickat sonder till Mars.

Inom EU har det utvecklats ett nytt system för tågtrafiken som är så bra att man upprepat Mussolinis gamla löfte om att alla tåg ska gå i tid, vilket de faktiskt vanligtvis gör i andra länder.

Men det enda som verkar ha förändrats hos SJ är att ingen längre behöver oroa sig över att chefen är på fyllan. Därför räcker det inte med att försöka muta folk som nästan dött av värmeslag i ett tåg med ynka 800 kronor, inte heller blir någon tröstad att styrelseordförande Ulf Adelsohn håller med om att tågkaoset är oacceptabelt. Faktum är att det inte går att lita på att SJ förmår att frakta sina resenärer till avtalad plats enligt tidtabell. Men hey, monopolet på tågtrafiken är faktiskt avskaffat. Kanske är det helt enkelt dags att se sig om efter nya, kompetenta krafter som kan få tågen att gå i någorlunda tid.