Pilot tvekar: Jag vet inte om det är helt säkert

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-24

Att flyga i zon 2 är ett vågspel och handlar om att tjäna pengar.

Den kritiken kommer nu från pilotfacket.

– Vad vet vi egentligen? säger piloten Susanne Andersson.

Tidigare i veckan gick fackförbundet Svensk pilotförening ut och hyllade beslutet om flygstopp.

Nu riktar man i stället skarp kritik mot att Transportstyrelsens tillåter flygning i zon 2.

Skärpta rutiner

– Jag som pilot vet inte om det är 100 procent säkert. Det här är helt nya marker och det är faktiskt små glas- och stenbitar det handlar om, säger Susanne Andersson, ledamot av Pilotföreningens flygsäkerhetskommitté.

Rutinerna för underhåll och kontroll av flygplanen har skärpts och piloterna har tillgång till de senaste rapporterna över askmolnets spridning.

– Men det är prognoser och datasimuleringar. Vad vet vi egentligen? Vi måste få mer konkret information.

’För att tjäna pengar’

Pilotföreningen efterlyser svenska mätningar av askpartiklarnas storlek, mängd och potentiella farlighet.

– Zon 1 och zon 3 är självklara – antingen helt askfritt eller totalt flygförbud. Zon 2 är en konstruktion för att kunna flyga och tjäna pengar, säger säkerhetskommitténs ordförande Martin Öhman.

Både han och Susanne Andersson arbetar i bolag som nu fått tillstånd att flyga i zon 2.

ANNONS