Selin, 11, fick inkassokrav

Uppdaterad 2019-03-25 | Publicerad 2012-11-21

Telefonförsäljare slöt avtal med barn

Selin Güven, 11, svarade i hemtelefonen när en försäljare från Kombilotteriet ringde.

Försäljaren slöt ett avtal med 11-åringen, som sedan fick räkningar på posten.

– Ett barn får ju inte räkningar, så jag struntade i det, säger mamma Yildiz Güven.

Men nu har ett inkassobrev adresserat till dottern Selin kommit med posten.

Det började med att det damp ner brev från Kombilotteriet i brevlådan hemma hos familjen i Karlstad.

– De var adresserade till min då tioåriga dotter Selin. Ett barn får ju inte räkningar, så jag trodde att det var reklam och struntade bara i dem, säger Yildiz Güven.

Har ingått avtal

Ytterligare ett brev kom till dottern, men Yildiz ignorerade även det eftersom hon trodde att det var reklam. Det skulle visa sig att hon hade fel.

– Plötsligt kom det brev från inkasso i hennes namn.

Mamma Yildiz ringde genast till Kombilotteriet.

Det visade sig att de hade tecknat ett avtal med Selin över telefon.

– Enligt dem har hon svarat i hemtelefonen. De har en inspelning på avtalet och jag har begärt ut den.

Dottern Selin är i dag rädd för att svara i telefon.

– De måste ju ha hört på rösten att det var en tioåring. Jag är så förbannad och trött på telefonförsäljare, de gör allt för att få in pengar. Barn ska inte behöva vara inblandade i sådant. Man vet inte vad det handlar om när man är så liten, säger Yildiz Güven.

”Helt klart en stor miss”

Enligt Marek Andersson, jurist på Konsumentverket, framgår det i föräldrabalken att man inte kan ingå ett avtal med en minderårig utan förälders samtycke.

– Det gäller upp till 18 år. Har föräldern inte tillfrågats så är det på väldigt tunn is och avtalet håller inte.

Enligt honom är inte heller adresserad direktreklam tillåten till personer under 16 år.

– Och telefonförsäljning omfattas av det. I det här fallet ringde de ju på hemtelefonen, men det är ändå upp till försäljaren att inse att det är ett barn man pratar med. Man hör ju om det är en tioåring som svarar. Det här är helt klart en stor miss som har begåtts, som förälder ska man bestrida det här, säger Marek Andersson.

Ska vidta åtgärder

Anders Jansson är vd på Kombispel som driver Kombilotteriet.

– Vi tittar på det här just nu för att få reda på hur det kan ha gått till. Vi tycker självklart att det är jätteallvarligt. Vi vill absolut inte teckna avtal med barn, de är så långt ifrån vår målgrupp som möjligt.

Så fort Yildiz Güven ringde in till Kombilotteriet avskrevs betalningarna direkt.

– Vi kommer självklart vidta åtgärder. Företaget vi har anlitat att ringa åt oss kommer vi föra ett resonemang med, man borde kunna höra om det är en tioåring man pratar med och då borde varningsklockor ringa direkt. Det här är djupt olyckligt, säger Anders Jansson.