Beskedet i kväll: Tågstrejken avblåst

Uppdaterad 2013-06-19 | Publicerad 2013-06-18

Tågstrejken är avblåst.

SEKO och Almega skriver under just nu.

Det innebär att tåg och tunnelbana går som vanligt i morgon.

En minut efter midnatt slutade bussarna att rulla när 1 400 medlemmar i fackförbundet Kommunal gick ut i strejk. All busstrafik i Umeå och Södertälje har ställts in. I Stockholm påverkas ett stort antal linjer.

Men det är bara början. I morgon stannar pendeltåg, regionaltåg och tunnelbana på flera håll i landet. Samtidigt har Kommunal planer på två nya strejkvågor – den 24 juni och den 29 juni.

Strejk över midsommar

Mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna pågår inga förhandlingar alls. Allt pekar mot att bussarna får stanna i garaget även under midsommarhelgen.

– Det utgår jag ifrån, säger Bussarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson till TT.

Lagom till midsommar bryter eventuellt en separat strejk ut på järnvägsområdet. Fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega förhandlar nu frenetiskt i sista stund.

Medlarna har inte lång tid kvar på sig. I natt klockan 03.00 tar Seko ut 1 500 av sina medlemmar i Västsverige, Skåne och Stockholm.

Tågen stannar

Med järnvägsstrejken förvärras trafikkaoset rejält. För Stockholms del innebär den att samtliga pendeltåg ställs in. Dessutom slutar Tvärbanan, Saltsjöbanan, Nockebybanan och tunnelbanans röda linje att åka.

– Det är väldigt omfattande och många som drabbas. Vi går ut med information kontinuerligt. Det är det vi kan göra härifrån, säger Christian Hoffman, presskontakt på Storstockholms lokaltrafik.

I Västsverige ställs både pendeltåg och regionaltåg in. Det är ett tiotal sträckor med utgångspunkt från Göteborg som påverkas. Västtrafik varnar för att de inställda tågen kan leda till att bussarna överbelastas.

I Skåne är det Öresundstågen som stannar. Det berör sträckor mellan Helsingborg och Malmö samt Malmö och Göteborg.

Kritik mot upphandlingar

Både Kommunal och Seko är kritiska mot hur deras medlemmar behandlas när nya entreprenörer upphandlar trafiken. Men kraven handlar också om löner, arbetstid och andra anställningsvillkor.

En central fråga för båda fackförbunden är hur medlemmarnas anställningsavtal påverkas när nya entreprenörer upphandlar trafik.

– När man byter entreprenör ska man få erbjudande om anställning hos den nya entreprenören. Det byts rätt ofta i den här branschen, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på Kommunal.

Bussförarna kräver också att arbetstiden regleras. De vill ha minst elva timmars dygnsvila och längre raster. För Seko är en viktig fråga det våld och hot som deras medlemmar upplever i arbetet.

”Känns oansvarigt”

På arbetsgivarsidan är man förvånad över Kommunals agerande.

– Spontant så tycker jag att Kommunal skapar en stor oreda för resenärerna bara för att man vill skaffa sig mer än alla andra på arbetsmarknaden. Det känns oansvarigt, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna.

Om inte Seko och arbetsgivarorganisationen Almega Spårtrafikföretagen lyckas teckna ett avtal under dagen kan uppemot 800 000 resenärer drabbas.

Detta kan hända i natt

Om inte SEKO och Almega kommer överens kan strejk bryta ut på följande linjer:

Samtliga pendeltågslinjer

Hela röda tunnelbanelinjen

Tvärbanan

Saltsjöbanan

Nockebybanan