Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Vreden mot OLW efter nya snacksen – ”Blev så besviken”

Uppdaterad 2023-11-20 | Publicerad 2016-04-16

Byte av leverantör upprör kunder

OLW har förändrat de traditionella snacksen ”Hjärtan” och ”Stjärnor”. Från att ha varit platta har de nu fått en mer tredimensionell form som OLW beskriver som ”upp-pumpad”. Förändringen har väckt starka reaktioner hos kunder som uttrycker ilska på OLW:s Facebooksida.

Stina Petrini.

Förra fredagen, den 8 april, laddade OLW upp ett kort klipp på sin Facebooksida där de presenterade en förändring hos de traditionella snacksen ”Stjärnor” och ”Hjärtan”. Snacksen har gått från att vara platta till att ha fått en rundare form. Förändringen har under den gånga veckan fått skarp kritik från besvikna kunder som inte tycker om de nya ”upp-pumpade” snacksen.

”Började nästan gråta”

”Fy vad besviken jag blev när jag prövade dom här nya”, lyder en kommentar.

”Köpte dom nya idag efter en veckas slit på jobbet och började nästan gråta”, lyder en annan.

”Det här är ju fruktansvärt! Här har man ätit stjärnor sedan barnsben”, lyder en tredje kommentar.

Förändringen på snacksen beror på att OLW bytt leverantör.

– Vi har bytt leverantör av råvaran så vi kan inte ha kvar de gamla formerna på dem. Därför har vi gett dem ett mer modernt utseende där de pumpat upp sig lite. Vi är väldigt nöjda, de är frasiga och ger en härlig känsla i munnen, säger Stina Petrini, kommunikationschef, till Aftonbladet.

”Kommer gå över till ett annat märke”

Anna Nordin är en av de missnöjda kunder som kommenterade på OLW:s Facebooksida. Hon köpte stjärnorna i hopp om att OLW hade gjort förbättringar i receptet.

– Jag kände ren besvikelse. De har gått från frasiga snacks med god kryddning till något som mest smakar kartong, säger Anna till Aftonbladet.

På OLW tar man dock kritiken med ro.

– Så är det alltid, de som är missnöjda hör av sig i större utsträckning än de som är nöjda. Vi får hoppas att de som inte är nöjda vänjer sig. Vi har även lyckats sänka salthalten i dem med över 15 procent tack vare den nya tillverkaren, säger Stina Petrini.

Anna Nordin såg att hon inte var ensam om att vara besviken på de nya snacksen och är förvånad över OLW:s svar på kritiken.

– Det var 100 procent negativa kommentarer. Då svarar OLW med att det är en succé som är här för att stanna istället för att svara ordentligt på kommentarerna. Jag kommer definitivt att gå över till ett annat märke.

Följ ämnen i artikeln