Boendet lät dementa Britta, 78, bli akut uttorkad
Publicerad 2018-07-26
Britta, 78, som är svårt sjuk i alzheimer, blev så uttorkad och överhettad på demensboendet att hon drabbades av värmeslag och fick akutvårdas på sjukhus.
Hennes dotter har nu anmält händelsen till IVO.
– Det är ju anmärkningsvärt och skrämmande, säger Marie-Louise Källman.
Britta, 78, lider sedan fem år av Alzheimers sjukdom. Hon är så illa däran att hon inte kan kommunicera och är totalt hjälpberoende.
– Mamma har inget språk. Hon kan inte meddela sig på något sätt. Det är väldigt svårt att läsa av henne, säger Marie-Louise Källman, 54.
Om Britta är törstig eller varm kan hon inte meddela det.
Sedan 2016 bor hon på Villa Hovstallet i Uppsala på en avdelning för demenssjuka. Äldreboendet drivs av vårdkoncernen Vardaga. Då var äldreboendet nybyggt men saknar ändå AC, luftkonditionering.
Var inte kontaktbar
Det var förra torsdagen, när Marie-Louise Källman själv kontaktade äldreboendet för att höra sig för om sin mamma, som hon fick beskedet att modern vårdades på Akademiska sjukhuset sedan två dygn.
– Mamma var inte kontaktbar när hon kom in fick jag veta. Hon var uttorkad, överhettad och hade kraftigt värmeslag. Hon fick dropp och vätskades upp och fick vara där i fyra dygn.
På demensavdelningen hade temperaturen överstigit 30 grader sedan en tid tillbaka, enligt Marie-Louise Källmans anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.
– Mammas fönster har inga markiser. Rummet ligger i sydvästläge. Inga persienner var neddragna, har jag fått berättat för mig. Så solen sken in och mamma var nedbäddad i sängen, fullt påklädd, med en filt på sig, säger Marie-Louise Källman.
– Jag tycker inte att man gjort tillräckligt när det är sådana här extraordinära omständigheter.
”Det är skrämmande”
Personalen på avdelningen ska, enligt anmälan till IVO, ha larmat ledningen om situationen utan att ha fått gehör.
– Det är ju anmärkningsvärt. Det är skrämmande eftersom det är ett demensboende. Man har inte gjort det man behöver göra när man har hand om alzheimersjuka patienter som inte kan kommunicera, säger Marie-Louise Källman.
Hon avser sånt som att pytsa i de gamla tillräckligt med vätska och försöka hålla dem svala.
– Det var flera saker som gjorde mig ganska upprörd, även den bristande kommunikationen. Jag fick inte veta att mamma låg på sjukhus förrän två dygn senare, när jag själv kontaktade boendet.
Kräver ansvarstagande
I lördags kunde hon åter besöka sin mamma.
– När jag hälsade på mamma var hon i mycket bättre skick. Hon såg fin och fräsch ut och var nybadad.
Och nu var persiennerna på Brittas rum neddragna.
– All personal blev ju väldigt uppmärksam på detta.
Nu kräver Marie-Louise Källman att Vardaga tar ett större ansvar för alla de gamla och sköra som bor på något av det 70-tal äldre- och omsorgsboenden som vårdkoncernen driver runt om i Sverige.
Johan Nordfjäll, pressansvarig, uppger att Vardaga inte fått någon återkoppling från IVO ännu och att han därför inte tagit del av anmälan.
Vad gör Vardaga för att förhindra uttorkning och värmeslag hos alla gamla på era äldreboenden?
– Det vi gör generellt är att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer vid värmeböljor, med exempelvis extra vätskekontroller, men också att man följer individer noga, som har behov av exempelvis vätskeersättning.
Men i det här fallet kan ju detta uppenbarligen inte ha fungerat.
– Jag kan inte säga så mycket mer än att man får titta på varje enskilt boende, vad som behöver göras, och att man måste hålla uppsikt över de boende, varje dag gäller det.
Johan Nordfjäll uppger att Vardaga i början av förra veckan skickade ut information till personalen på alla sina äldreboenden, om åtgärder vid värmeböljor.
Efter att tidigare ha intervjuats av nyhetsbyrån Siren kontaktade han själv Villa Hovstallet.
– Det som nu finns på plats är portabla AC-aggregat och man ska göra extra vätskeronderingar, säger Johan Nordfjäll.