Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Kustbevakningen varnar för oljeutsläpp

Uppdaterad 2018-08-08 | Publicerad 2018-07-29

Allmänheten i Västerviks och Valdemarsviks kommuner varnas för ett oljeutsläpp som riskerar att nå land – efter att det grundstötta fraktfartyget Makassar Highway kanat loss under söndagsmorgonen.

– Vi gör nu allt vi kan för att förhindra att oljan når land, säger räddningsledare Roger Gebauer.

Fartyget gick på grund i måndags utanför Loftahammar norr om Västervik vid Smålands kust.

Efter hårda vindar under natten drev fartyget tidigt på söndagsmorgonen loss från grundet det stått på, varpå olja som låg infångad runtomkring spred sig vidare i havet.

– När fartyget oplanerat kom av grundet, tog det med sig delar av våra skyddande länsor. Det är oljan som låg innanför länsorna som vi nu arbetar med att sanera, säger räddningsledare Roger Gebauer i ett pressmeddelande.

Allmänheten varnas

Ett VMA, viktigt meddelande till allmänheten, har gått ut för att varna människor i området för att komma i kontakt med den drivande oljan.

– Det är delvis giftig tjockolja som inte ska hanteras utan skyddskläder, säger Jesper Bäckstedt, ledningscentralsbefäl vid Kustbevakningen till Aftonbladet.

Fartyget är enligt Jesper Bäckstedt ankrat och flyter.

– Vårt fokus är att stoppa oljan innan den når in till land.

Oljan rör sig mot kusten

Väderförhållandena det kommande dygnet beskrivs som gynnsamma, men enligt Kustbevakningens prognoser rör sig oljan i nuläget västerut mot fastlandet.

Mängden olja som läckt ut i öppet vatten efter att fartyget flyttat sig är inte fastställd. Kustbevakningens flyg arbetar med att kartlägga området från luften.

Totalt 2 600 liter olja har redan omhändertagits i havet sedan olyckan inträffade.

Strandade efter fyllehaveri

Överstyrmannen på det strandade fartyget anhölls i måndags, men släpptes på onsdagen efter att ha accepterat ett strafföreläggande och erkänt sjöfylleri och vårdslöshet i trafik.

Styrmannen hade enligt uppgift en promillehalt på 0,36 vid grundstötningstillfället.

Före olyckan ska fartyget ha befunnit sig på fel kurs under flera timmars tid.