E-handelsjätten Temu anmäls: ”Farligt och dyrt”

Publicerad 2024-05-16

Den kinesiska shoppingjätten Temu har anmälts av flera konsumentorganisationer för att bryta mot EU-lag.

Nu svarar företaget på kritiken.

”Vi är angelägna om transparens och full efterlevnad av alla tillämpliga lagar”, skriver de i ett mail till Aftonbladet.

E-handelsjätten Temu är en samlingsplats för olika säljare, likt Amazon. På kort tid har de seglat upp som en maktfaktor. I fjol fördubblade de sin vinst jämfört med 2022 och landade på motsvarande 86 miljarder svenska kronor.

Men Sveriges Konsumenter, tillsammans med 17 andra europeiska konsumentorganisationen, anmäler nu företaget för att bryta mot EU-lagen DSA. En förordning som är till för att plattformar ska ta ett större ansvar för sitt innehåll.

– Vi tänker inte acceptera att den här typen av företag kombinerar låga priser med totalt ointresse för grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, till TT och fortsätter:

– Det kan vara både farligt och dyrt i längden.

Riktar sig mot unga på Tiktok

Bland annat menar de att shoppingjätten varit väldigt aktiva på Tiktok, en plattform som används av många unga.

– Temu själva har sagt att barn inte använder deras plattform, men det krävs ingen ålderskoll för att skapa ett konto, säger Johanna Hållén till nyhetsbyrån.

Konsumentorganisationerna menar också att det ibland saknas kontaktuppgifter, vilket gör att det inte går att reklamera varor. Dessutom att de använder vilseledande metoder när det kommer till produktrekommendationer.

– Man blir helt enkelt manipulerad. Det är väldigt svårt att förstå varför en viss produkt, framför en annan, rekommenderas en kund, säger Hållén till TT.

Temu har blivit en populär shoppingsajt på kort tid.

”Vill manipulera”

En del av den här kritiken kan ju riktas mot även andra plattformar, varför riktar ni in er just på Temu?

– Att vi riktar in oss på dem nu handlar helt enkelt om att de skjutit upp nu senaste året. Vi släpper definitivt inte de andra plattformarna heller, säger Johanna Hållén.

Temus svar: ”Vi är angelägna om transparens”

I ett mejl till Aftonbladet skriver företaget att de kommer granska anmälan och att de tar den ”på största allvar”.

”Vi hoppas kunna fortsätta vår dialog med relevanta intressenter för att förbättra Temus service till konsumenterna. Där vi identifierar förbättringsområden är vi angelägna om att arbeta tillsammans för att förbättra vår service och åtgärda eventuella brister”, skriver Temu och fortsätter:

”Vi håller konsumenternas intresse i centrum och strävar efter att tillhandahålla en säker och pålitlig tjänst som värderas av konsumenterna och som tillför ett betydande värde. Vi är angelägna om transparens och full efterlevnad av alla tillämpliga lagar och förordningar.”

Följ ämnen i artikeln