Nu måste du bry dig

Publicerad 2014-02-14

Exakt 100 dagar kvar till EU-valet

I dag är det hundra dagar kvar till EU-valet.

Som en pepp för alla unga soffliggare startar Aftonbladet i dag kampanjen #jagskarösta.

– Vi vill att hashtagen ska få en att börja fundera över hur man vill rösta, säger Hanna Olsson, samhällschef på Aftonbladet.

Hanna Olsson, samhällschef.

De politiska partierna är taggade inför det kommande EU-valet i maj.

Frågan är om svenska folket är det?

Eftersom Aftonbladet tycker att fler borde engagera sig, och framförallt unga väljare, startar vi i dag kampanjen #jagskarösta.

– Vi vill bidra till att fler engagerar sig och visar sitt engagemang, till exempel genom att gå och rösta, ­säger Hanna Olsson.

”Går hand i hand”

Aftonbladets valsatsning under supervalåret är den största någonsin och vänder sig framförallt till förstagångsväljare.

– Vi är unga människors viktigaste nyhetskälla och måste rapportera om ­sådant som är viktigt för unga. Det går hand i hand att man också vill informera sig om man vill rösta, ­säger Hanna Olsson.

Miljön viktig

Mi Lennhag, statsvetare vid Lunds univeristet, ­ säger:

– Unga vill ha konkreta besked på hur partierna kan påverka i olika frågor. I årets båda val är miljöfrågorna extra viktiga för unga.

När Sverige förra gången skulle välja sina kandidater, 2009, så röstade 45 procent.

Visa att du tänker rösta – skriv på här