Efter Facebookbilden – Lindex tar bort måttbandsskärp

Publicerad 2013-08-07

”Det sände helt fel signaler”

Lindex har sålt ett skärp utformat som ett måttband – riktat till barn.

Och efter att upprörda föräldrar har rasat mot måttbandet väljer nu klädjätten att dra tillbaka skärpet.

– Det är bra att man kan göra skillnad, säger mamman Jenni Larsson.

Jenni Larsson var inne på Lindex tillsammans med sin dotter Tima, 16.

Bland sortimentet på barnavdelningen hittade Tima ett skärp, utformat som ett måttband.

Hon visade skärpet för sin mamma.

– Jag tänkte att det var hemskt. Det sänder helt fel signaler. Barn ska inte uppmärksammas på sådant. Jag tycker att skärpet tydligt visar att ”vi ska mäta din midja”, där tjejer ofta tycker att man kanske är lite tjock, säger Jenni Larsson till Aftonbladet.

”Tar genast bort skärpet”

Till en början tänkte Jenni och Tima att de kanske överreagerade.

– Därför lade jag upp en bild på skärpet på Facebook. Vi förstod rätt snabbt att det inte bara var vi som tyckte att det var obehagligt.

Inlägget har delats över tusen gånger och flera upprörda föräldrar har skrivit till Lindex på företagets Facebooksida.

”Barnkläder borde uppmana till lek och låta barn vara just barn, inte påminna dem om det exakta omfånget deras höfter har”, skriver en Facebookanvändare.

”Hur kan ni vara så obotligt korkade i tider med sorglig vikthysteri bland våra små att ni säljer bälte i form av måttband?”, skriver en annan.

– Jag tänkte att vi skulle kontakta Lindex. Sedan har telefonen gått varm hela dagen och jag har inte hunnit ringa till dem, säger Jenni.

Men hon behövde aldrig ringa till Lindex – klädjätten valde att ta bort skärpet.

”Vi håller med om att utformandet av skärpet kan ses som problematiskt och vi vill absolut inte uppmuntra barn till att mäta sig. Vi kommer genast att ta bort skärpet från alla våra butiker där produkten kan finnas”, skriver Lindex på sin Facebooksida.

”Känns skönt”

Lindex uppger för Nyheter24 att skärpet är riktat till småpojkar.

– Det måste ha legat i någon realåda nu och om det finns någon butik som har kvar det så ska det plockas bort, säger Ann-Christine Bergstrand, inköpschef och designer på Lindex barnavdelning, till Nyheter24.

Och för Jenni innebär det en lättnad.

– Det känns jättebra, både för mig och min dotter som hittade det. Det är skönt att man kan göra skillnad, säger Jenni Larsson.

Aftonbladet har sökt Lindex presstjänst.