Hurtigruts-färjan riskerar att kantra

Publicerad 2011-09-16

Hurtigruts-färjan M/S Nordlys lutade tidigare i dag mer än någon trodde var möjligt.

Räddningsarbetet har varit massivt och ett specialteam från Nederländerna kallades in.

Nu har risken för att hon ska kantra minskat.

Polisen har tidigare sagt att skeppet, som ligger vid en kaj i Ålesund, tål en slagsida med 20 grader. Strax efter klockan 09 i dag var vinkeln 21,7 grader – och läget var kritiskt.

Går åt rätt håll

Räddningsmanskapet har sedan i går febrilt arbetat med att pumpa ut vatten för att stabilisera fartyget.

Tidigare hade man bara haft en pump och problem med att få tillräckligt med pumputrustning ombord.

Men nu går arbetet åt rätt håll.

Vid 10-tiden tog sig fyra personer från ett nederländskt specialteam in i fartyget. De lyckades få i gång fem pumpar och kunde efter fyra timmars arbete lämna fartyget.

Kapaciteten för att pumpa ut vatten har nu ökat, något som har gett resultat.

– Krängningen har minskat och närmar sig 20 grader nu. Vi är mer optimistiska att vi ska lyckas stabilisera båten, sa polisens insatsledare Svein Harsjøen till VG Nett klockan 11.21.

Strax före klockan 14 var vinkeln 17 grader.

"Försiktigt optimistiska"

Tidigt på eftermiddagen sattes också en lyftkran in för att förstärka förtöjningarna och hjälpa till så att båten inte kantrar.

Brandchef Geir Thorsen säger till VG att det är två saker som är avgörande för att fartyget ska stabiliseras. Förutom att man måste lyckas pumpa ut tillräckligt med vatten handlar det också om att lyckas täta hålen i skrovet så att fartyget slutar ta in vatten.

Tidigare har dykare försökt täta hålen med en slags presenningar, men nu försöker de med ett starkare material.

Men M/S Nordlys riskerar fortfarande att kantra.

– Vi är försiktigt optimistiska, säger polisens insatsledare Johan Arnt Overøye till norska Dagbladet.

Risk för förorening

Om båten kantrar kan det leda till skador på kajen och omkringliggande båtar. Men det mest troliga, enligt räddningsledningen är att den lugnt går ner och blir liggandes på sidan innan den sjunker.

Men om fartyget kantrar kan fler problem uppstå.

– Vi är rädda för en akut föroreningsfara och är i kontakt med kusträddningens beredskapavdelning i Horten i samband med detta, sa brandchef Geir Thorsen under presskonferensen, enligt norska Dagbladet.

M/S Nordlys har omkring 300 kubik bränsle och 50 kubik olja ombord. Hon befaras sjunka på ungefär en timme om hon kantrar.

Här utanför Ålesund brinner
färjan
Tipsa |
Aftonbladet