Dubbdäck är säkrare – men bara lite

Publicerad 2012-01-17

Ny norsk studie ifrågasätts av Aftonbladets Robert Collin

Nu är det bevisat.

Dubbdäck ÄR bättre vid halka.

Men skillnaden är liten, visar en norsk studie.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

– Det blev lite fler olyckor, men det är frågan om små ökningar. Det handlar om ökningar på ungefär två procent i de städerna som vi undersökte, säger professor Rune Elvik vid det norska Transportekonomiska institutet till SR Ekot.

I den norska studien har man tittat på olycksstatistik i de norska städerna Oslo, Bergen, Trondheim and Stavanger.

Betalar avgift

I dessa städer måste bilister som kör med dubbdäck betala avgift. Avgifterna har lett till att antalet bilar som kör med dubbdäck i Oslo och Bergen har minskat med femtio procent sedan 2002. Nu kör cirka 80 procent av bilarna där utan dubbdäck.

Enligt Rune Elvik är det dock svårt att skilja ut dubbdäckens betydelse för olyckstalen. Skälen:

Korsningar blir rondeller

I studien konstaterar man att det har blivit vanligare att bilar kör in i andra bilar bakifrån, samtidigt som färre olyckor rapporterats vid korsningar.

– En anledning till att påkörningar bakifrån ökar är troligtvis att bilen framför har dubbdäck, men inte bilen bakom, säger Aftonbladets bilreporter Robert Collin.

Vad gäller korsningarna så hade de enligt Elvik byggts om under samma period, varför det är svårt att dra några slutsatser av det.

– Det har blivit rondeller och därför har korsningsolyckorna blivit otroligt mycket färre. Så är det även i Sverige, kommenterar Robert Collin.

Olika klimat

Enligt Robert Collin är det svårt att jämföra Sverige med Norge när det gäller dubbdäck.

– Det är helt olika klimat. I Norge passar det bättre att köra odubbat, det är är mer frosthalka här i Sverige.

Han nämner en svensk studie som blev offentlig förra året.

– Den visade att risken att dö i en trafikolycka är nästan dubbelt så stor om man kör utan dubbdäck.

Studien som gjordes av Trafikverket och Vectura visade att dubbdäck minskar risken för dödsolycka med 42 procent.