Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Victoria’s secret i blåsväder

Uppdaterad 2020-02-10 | Publicerad 2018-12-14

Victoria’s secret marknadsför sig med en stor tv-sänd show varje år.

Men 2018 gör underklädesföretaget det till tonerna av fallande aktier, minskade tittarsiffror och kritik för omoderna ideal.

Många är modellerna och stjärnorna som glider ner för catwalken i stilettklackar och änglavingar varje höst när USA:s största underklädesföretag marknadsför sig inför mångmiljonpublik i tv-sända ”Victoria’s secret fashion show”.

Men rubrikerna kring företaget har den senaste tiden varit allt annat än fördelaktiga.

Aktien har dykt med 41 procent under en period i år och enligt en opinionsundersökning tycker 68 procent av tillfrågade i USA sämre om företaget än tidigare.

Sjunkande försäljningssiffror fick VD:n Jan Singer att avgå i mitten av november. Men det var inte den enda orsaken.

Hennes kollega, marknadschefen Ed Razak, hamnade i blåsväder för sina uttalanden i en intervju med Vogue – där han bland annat fick frågan varför företaget inte använder transpersoner i sin show.

– Jag tycker inte att vi ska göra det. Varför inte? För att showen är en fantasi. Det är en 42 minuter lång nöjes-special.

Ed Razak bad om ursäkt för uttalandet dagen efter men då var skadan redan skedd. Modellen Tess Holliday tweetade: ”Vem behöver Victoria’s secret?”

Ed Razak berättade också varför företaget konsekvent använder sig av trådsmala modeller.

– Vi försökte göra en tv-show med plus-storlekar år 2000. Det var ingen som var intresserad av det, och så ser det fortfarande ut.

En förklaring till företagets kris kan vara just oförmågan att anpassa sig till nya tider.

– Victoria’s secret förlorar marknadsandelar till andra märken eftersom det är så omodernt. De har ingen fingertoppskänsla när det gäller marknadsföring. Kvinnor vill inte bli sedda som stereotypa sexiga supermodeller som köper underkläder bara för att imponera på män, säger detaljhandelsanalytikern Paul Lejuez till NY Times.

Nyligen kom också tittarsiffrorna för företagets årliga show, som livesändes i USA för två veckor sen. De rasade från föregående år, från 5 miljoner tittare till 3,3.

Följ ämnen i artikeln