Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

’Man skulle terra dem tills de sa ja’

Uppdaterad 2014-02-10 | Publicerad 2014-02-01

Telefonförsäljaren Linn om Postkodlotteriets metoder för att locka kunder

Antalet anmälningar mot Postkodlotteriets försäljningsmetoder ökar hos Konsumentverket.

Aftonbladet har tidigare berättat hur dementa åldringar drabbas.

I dag kan vi avslöja hur telefonförsäljare pressat människor för att få dem att börja prenumerera på lotter:

– Det var verkligen så att man skulle lura dem att gå med på det här. Det var så jävligt så jag slutade efter en månad, säger Linn, 21.

Bara under januari i år har det kommit in 45 anmälningar mot Postkodlotteriet till Konsumentverket - mer än under hela förra året.

Många känner sig lurade och anklagar Postkodlotteriet för allt från stöld till att bluffa.

Har medgett fel

De flesta fallen handlar om den 13:e dragningen som plötsligt infördes och som alla kunder skulle debiteras för utan att det hade beställt någonting.

Där har Postkodlotteriet i efterhand backat och medgett att de gjorde fel.

Lotteriet drivs kommersiellt och jobbar hårt med att få folk till att prenumerera på lotter och betala genom autogiro. Många som vill sluta med prenumerationen uppger att de tycker att det är svårt att få stopp på det hela.

Ett av många sätt som används för att fånga in nya kunder är telefonförsäljning.

Postkodlotteriet har i dag avtal med tre olika telemarketingbolag.

’Lockade med bäddset’

Linn, som egentligen ­heter någonting annat, har jobbat på ett bolag som ­hade avtal med Postkodlotteriet fram till 2012.

– Vi hade en lista med nummer och skulle ringa runt och trycka på för att de skulle köpa lotter, säger Linn.

– Sen lockade man med en present, ett påslakan-set om de köpte en dubbellott.

Vad sa du under sam­talet?

- Jag frågade om de hade hört talas om att det just nu var jättestor vinstchans i deras kommun och berättade att deras granne nyss hade köpt två eller fyra lotter och hade fått fina bäddlakan.

Enligt Linn var dessa säljpåståenden inte sanna.

– Om de sa nej var vi tvungna att få dem att säga ja.

Hur gjorde man då?

– Då skulle man säga om allting och säga det bättre.

Blev de inte arga när ni höll på så?

– Jo, vissa blev jätteförbannade och sura och sa att man kunde dra åt helvete. Men då skulle man fortsätta och ­fråga ”men är du inte intresserad, du får ju det här om du köper en dubbellott och kan vinna si eller så mycket”.

Ringde du till sjuka och väldigt gamla människor också?

– Ja, till och från. Men vi fick inte ta ett nej, vi var tvungna att få ett ja för annars fick vi ingen provision och då blev lönen dålig.

Ibland sålde Linn ingenting.

En bra dag kunde hon få upp till 20 personer att nappa.

”Sa upp samarbetet”

Postkodlotteriets presschef Roger Magnergård uppger att de inte längre har avtal med telemarketing­företaget som kvinnan jobbade på.

– Postkodlotteriet sa upp samarbetet med företaget eftersom vi inte var nöjda med deras arbete. I klar­text fanns det tveksamheter i kvaliteten i deras ­arbete.

Han ­säger att Postkodlotteriet vill bygga långsiktiga ­relationer och vårda sina kunder.