Apollo struntar i råd att inte använda Irans luftrum
Publicerad 2020-01-12
Researrangören Apollo struntar i Transportstyrelsens rekommendation att flygbolag inte ska använda Irans luftrum.
De fortsätter att anlita Qatar Airways, som flyger över Iran till Doha.
– Olika internationella organ och olika flygbolag gör olika bedömningar, säger Clara Larsson på Apollo.
Kennet Karlsson har bokat biljetter för sig och sin sambo till Qatars huvudstad Doha den 20 januari. Han vill avbeställa biljetterna, med hänvisning till rutten över Iran. Men Apollo säger nej:
– Jag har helt ignorerats i kontakten med Apollo. Vi har inget avbeställningsskydd och förlorar 23 000 kronor om vi inte åker. Men vem vill dö nerskjuten över Iran? Jag bad att få avboka kostnadsfritt. De vägrade. Apollo borde skämmas, säger Kennet.
Qatar Airways har ingen pressansvarig. Bolagets kundtjänst i Indien hänvisar Aftonbladet till ett kort meddelande som lades ut den 9 januari om flygsituationen över Iran:
”Qatar Airways flyger som vanligt. Våra passagerares och anställdas säkerhet är av högsta vikt för oss, och vi följer utvecklingen noga.”
Apollo, som anlitar Qatar Airways, har inget emot bolagets flygrutt över Iran. Trots att bolag som Lufthansa, KLM, Air France och många andra nu har ställt in sina flygningar över landet. Researrangören tar inte heller hänsyn till att Transportstyrelsen den 10 januari avrådde från flygningar över Iran och Irak.
”Potentiell risk på grund av höjd militär aktivitet”
Clara Larsson, pressansvarig på Apollo, säger:
– Apollo har nära kontakt med UD och de aktuella flygbolagen. Flygbolagen följer de direktiv som gäller för varje flygning och gör en noggrann bedömning av färdväg genom respektive luftrum baserat på europeiska, amerikanska och globala direktiv.
Ni struntar i Transportstyrelsens avrådan från att flyga över Irak?
– Transportstyrelsen har utfärdat en rekommendation kring Irans luftrum. Olika internationella organ och olika flygbolag gör olika bedömningar.
– Alla våra flygbolagspartner har ett omfattande och seriöst säkerhetsarbete. Som researrangör förlitar vi oss på två källor: utrikesdepartementets bedömningar och flygbolagens säkerhetsarbete och ruttplanering, säger Larsson.
Så här lyder Transportstyrelsens så kallade Notam-meddelande (Notice to airmen):
”Säkerhetsvarning från svenska Transportstyrelsen med anledning av den farliga situationen i Irak och Iran. Potentiell risk på grund av höjd militär aktivitet och aktivt luftvärn i Irak och Iran. Vårt råd till flygoperatörer är att inte flyga i Iraks och Irans luftrum.”
Fotnot: Efter publiceringen av artikeln har Apollo skickat ett meddelande till Aftonbladet som vi publicerar i sin helhet:
”Med anledning av er artikel så vill vi gärna göra ett förtydligande:
Det är flygbolagen som själva bestämmer vilka säkerhetsrutiner som gäller för deras flygningar. Qatar Airways är ett helt fristående, utomeuropeiskt flygbolag som anlitas av de flesta stora researrangörerna i Norden och vi får alla samma information, vilket är att flygningarna genomförs som vanligt. ”Qatar Airways services are currently operating as scheduled and we closely monitor any development in the region as safety of passengers and employees is of highest importance.”
Som researrangör förlitar vi oss på två källor: UDs bedömningar och flygbolagens säkerhetsarbete och ruttplanering.
Om Qatar Airways skulle ändra sin ståndpunkt kring hur de vill genomföra sina flygningar eller börjar erbjuda fri om- eller avbokning så kommer givetvis Apollo omedelbart kontakta alla berörda kunder.
Tillsammans med våra flygbolagspartners följer vi ständigt utvecklingen.”