Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Miljoner svenskar på blixthala julvägar – så här ska du köra

Uppdaterad 2022-12-23 | Publicerad 2022-12-22

Julafton – på en lördag!

Det väntas bli ovanligt trångt på vägarna inför jul samtidigt som vädret ställer till det.

– Det kan i stort sett bli ”curlingis”, det är det här noppiga istäcket. Och innan salt och sådant har hunnit verka så kan det bli glashalt, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Det kommer troligen att bli extra trångt på vägarna i jul, på grund av att julafton ligger på en lördag.

De flesta som ska köra till sitt julfirande väntas göra det på fredagen – då uppskattar Trafikverket att mellan 2,5 och 3 miljoner svenskar kommer att ge sig ut på vägarna. Men redan på torsdagseftermiddagen kommer jultrafiken igång.

– En sak man kan vara säker på är att man inte kommer att vara ensam, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

På torsdagen ger sig många iväg på eftermiddagen eller kvällen. Men de flesta kör alltså på fredagen, och då kommer trafiken att vara som mest intensiv mellan klockan 11 och 15, tror Bengt Olsson.

Väntas bli ovanligt trångt på vägarna i jul.

Stor risk för halka

Samtidigt som väldigt många ska samsas i körfälten finns det just nu stora risker för halka. I de södra delarna av landet har vädret varit milt, men nu väntas en del underkylt regn, vilket ger förutsättningar för is på vägarna.

– Då kan det i stort sett bli ”curlingis”, det är det här noppiga istäcket. Och innan salt och sådant har hunnit verka så kan det bli glashalt, säger Bengt Olsson.

Bengt Olsson, Trafikverket.

Välj de stora vägarna

Med risk för halka och trängsel är det lätt att tro att man bör välja de små vägarna, men det är ingen bra idé menar Bengt Olsson. Det är i stället ofta de trafikintensiva vägarna som är säkrast.

– Jag vill lyfta fram de större vägarna som är mittseparerade. Allt från Europavägarna, om man har möjlighet att välja dem så är det alltid bättre. Och då ska man falla in i den trafikrytmen som finns där och inte göra några förhastade omkörningar.

Har man inte möjlighet att välja en Europaväg kan man försöka ta en väg med fartkameror.

– Vi vet att då sänks hastigheten i trafikrytmen med sju till åtta kilometer i timmen och kan man sänka hastigheten så mycket så är mycket vunnet om olyckan skulle vara framme.

De mer trafikerade vägarna är de som halkbekämpas först. Och salt, som man använder för att smälta is, biter mycket bättre på vägar där många kör.

Men när det kommer ny halka hela tiden kan det vara så att man inte hinner ikapp att halkbekämpa överallt.

– Ska man köra långt nu i dag och i morgon så måste man vara beredd på att man kommer att köra på olika typer av väglag, säger Bengt Olsson.

Följ ämnen i artikeln