Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Brister hos många parkeringsappar

TT

Publicerad 2020-07-17

Flera parkeringsappar har brister när det gäller villkorsformuleringar, prisinformation och marknadsföring. Arkivbild.

Många parkeringsappar har brister, visar Konsumentverkets granskning av sju stora appar. Bland annat gäller det avtalsvillkoren, som i många fall är väldigt allmänt formulerade, rapporterar Sveriges Radio P4 Värmland.

– Och när en friskrivning är allmänt formulerad kan det göra att innebörden av villkoret är oklart och det blir svårt för konsumenten att förstå vilka konsekvenser villkoret får, säger Daniel Eliasson, jurist vid Konsumentverket, till P4.

Brister har även konstaterats när det gäller prisinformation och marknadsföring.

Ett av företagen som har granskats är Aimo Park Sweden som ligger bakom appen Mobilpark. Där pågår efter granskningen arbetet med att ändra en friskrivningsklausul i villkoren, säger vd Peder Ståhlberg.

– Vi gör den mer kundvänlig och mer anpassad till konsumenten, säger han.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln