De omkomna identifieras

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-09

Tre svenskar dog i kraschen

Här hittas stjärtfenan från flight 447.

Utredarna hoppas att fyndet ska göra det lättare att hitta de svarta lådorna.

Samtidigt förbereds identifieringen av 16 av de 24 kroppar som tagits upp ur vattnet.

Hittills har sammanlagt 24 kroppar bärgats från planet, som hade 228 personer ombord när det försvann cirka 640 kilometer nordöst om ögruppen Fernando de Noronha i Atlanten. Tre svenskar - två kvinnor och ett barn - dog i kraschen.

Brasilianska myndigheter har nu inlett arbetet med att identifiera 16 av de först funna omkomna. De döda tas med helikopter och och flyg till den brasilianska staden Recife på fastlandet.

Hittade stjärtfenan

På tisdagskvällen hittades även en stor bit av planets blå-vit-röda stjärtfena. Den hade inga brännmärken utan var oskadd, som att den brutits rakt av.

Fyndet av planets bakparti kan hjälpa sökteamet att hitta flygplanets två ”svarta lådor".

Kropparna och vrakdelarna har hittats i ett område som ligger cirka 70 kilometer från platsen där Air France-planet skickade iväg en serie meddelanden om bland annat elektroniska problem och fallande kabintryck, skriver AP.

Vad som har hänt sekunderna innan kraschen är fortfarande ett mysterium.

Men utredningen fokuserar nu allt mer på huruvida externa instrument på Airbus-planet isat igen och skickat motstridiga signaler om vilken hastighet flygplanet höll, vilket kan ha gjort att datorerna satt en hastighet som var antingen för hög eller för låg.

Den franska myndigheten BEA som utreder haveriet uppger att hastighetsmätarna på flygplanet inte bytts ut i enlighet med Airbus rekommendationer, men att det är för tidigt att dra några slutsatser om vad det kan ha spelat för roll i olyckan.

Hittar signaler - från 6 100 meters djup

Den amerikanska marinen har skickat två högteknologiska verktyg till franska fartyg som deltar i bärningsarbetet. Verktygen ska förhoppningsvis hjälpa dem att hitta flygplanets två ”svarta lådor”, som innehåller data från planets sista flygning.

De två så kallade ”Towed Pinger Locators” kan upptäcka den signal som de svarta lådorna skickar ut i 30 dagar efter haveriet på havsdjup ned till 6 100 meter.

Utan de svarta lådorna fruktar utredarna att de aldrig kommer att kunna få ett svar på vad som egentligen hände Air France-planet.