Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

”Betygen gör att man kämpar”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-22

Eleverna i klass 9 E säger ja till betyg, men nej till betyg redan i sexan

panelen Abdi Mohammed, Mattias Gevcen, Soma Kamkar och Andjelika Kostuma utgör Vivallaskolans elev-panel som under veckan ska tycka till om planerna för den nya svenska skolan.

ÖREBRO Betyg är bra och gör att man skärper sig.

Det menar eleverna i klass 9E på Vivallaskolan i Örebro.

– Det är bra att man får veta hur man ligger till, säger Mattias Gevcen, 15.

Det är mindre än två månader kvar tills niondeklassarna på Vivallaskolan i Örebro lämnar grundskolan.

Betygen är i fokus.

– Lärarna sätter press på oss varje dag. De säger att vi inte får tappa orken, att vi måste klara det här sista, säger Mattias Gevcen.

– Det kan bli tjatigt, men det de säger är egentligen något bra, säger Abdi Mohammed.

Båda tycker att betyg är viktigt. Klasskamraten Andjelika Kostuma håller med. Varför?

Abdi: Betygen handlar om min framtid. De ger mig möjligheter. Om jag slarvar nu så kommer det att kosta mig i framtiden, jag kommer få ett dåligt jobb. Bra betyg kan ge mig status i livet.

– Innan vi fick de första betygen i åttan visste jag att jag låg bra till, men inte hur bra. När vi sedan fick betyg märkte jag att mina kompisars syn ändrades. De blev förvånade över hur bra jag var. Nu kommer de till mig med frågor. Betygen har gett mig en slags status.

– Om det inte fanns betyg, hur skulle det då bli rättvist när man söker till gymnasiet? Om de börjar lotta och en idiot kommer före dig, det går ju bara inte. Det är orättvist.

Andjelika: När vi skulle få betygen i åttan såg jag fram emot det. Då var det inte lika nervöst som nu.

– Betygen gör att man kämpar mer och blir nöjd med sin insats.

– Oftast vet man ungefär vilket betyg man ska få. Innan terminen är slut har vi utvecklingssamtal. Lärarna skriver ner hur man ligger till och om man måste göra något extra för att nå målen.

Mattias: Det är bra att man får veta hur man ligger till och vad man kan förbättra.

– De som inte ligger så bra till jobbar mer för att klara sig.

Varför pluggar ni? För betygen eller för att lära er saker?

Abdi: Ibland pluggar jag dagen före provet och får ändå minst VG, men dagen efter kommer jag inte ihåg någonting. Men nu har jag börjat ge det mer tid så att jag ska minnas längre. Jag försöker lära mig det viktigaste, själva handlingen, och inte enskilda siffror.

Andjelika: Det kan vara många som tänker så. Men att plugga är ju framförallt en förberedelse inför gymnasiet. Det är viktigt att börja plugga redan i sjuan. Vissa tror att man kan strunta i sjuan och åttan och komma ikapp i nian. Men det går inte, lärarna kollar igenom alla tre åren.

Abdi: Det håller jag inte med om, att de kollar från sjuan. Det blir bara det man gjort sista tiden som avgör betygen. De säger att de ser till hur du har utvecklat dig och att det inte bara är proven som är viktiga. Men oftast är det bara provresultaten som leder till betygen.

Mattias: Vissa bryr sig inte om att dyka upp på lektionerna, men de får ändå bra betyg på grund av proven.

Andjelika: Jo, så kan det vara. Men å andra sidan lär man sig mer om man är med på lektionerna och det leder till bättre betyg.

Hur känns det när ni får lägre betyg än ni räknat med?

Abdi: Det är plågsamt. Det händer mig ibland. Man tänker att allt är kört om man inte får rätt betyg. Egentligen har man ju fler chanser, men det känns inte så just då.

Andjelika: Man kan bli besviken, men samtidigt får det en att kämpa mer.

Ingen överraskning

Alla tre har bra betyg. De är säkra på att komma in på sina förstahandsval till gymnasiet. Men hur är det för dem som alltid får dåliga betyg?

Mattias: De tar det inte som någon överraskning, de visste att det skulle bli så. Men har man för många IG så kanske man inte orkar jobba upp det.

Abdi: Problemet ligger ofta längre tillbaka. Om man inte från början säger att utbildningen är viktig så kan det vara svårt att göra nåt åt det. Man kanske förstår det senare, men då är det försent. Det är viktigt att alla, lärare, föräldrar visar hur viktigt det är med utbildning. Men nu är det ingen som säger det i förskolan eller på mellanstadiet.

Vad tycker ni om den nya betygsskalan från A till F som regeringen föreslår?

Abdi: Det är förvirrande. Nu har man börjat förstå vad som krävs för att nå olika mål. Sen när man väl har förstått det och kommer till gymnasiet så kommer ett nytt betygssystem och nya betygskriterier, det är förvirrande. Det är som om man måste börja från början.

Mattias: Men i dag kan lärarna säga att man har VG+, men det står inte i betygen. Därför är det bättre med fler steg som de nu föreslår.

Andjelika: Jag håller med Mattias.

Regeringen vill ha betyg från sexan. Vad tycker ni om det?

Abdi: Det är för tidigt. Hela mellanstadiet var ju mest ett skämt. Man lekte hela tiden. Istället för betyg tidigt så är det bättre att man får höra hur viktigt det är att studera.

Andjelika: Det är bättre att man hänger med på lektionerna i början och sen får betyg i sjuan eller åttan.

Mattias: På mellanstadiet leker man mest och har roligt. Då skulle betygen störa.

Abdi: Om betygen kommer för plötsligt kan det blir en katastrof. I alla fall en generation kommer att bli förstörd. De kanske får sämre självförtroende. Det är bättre att först förklara hur viktig utbildningen är. Sedan kan man börja ge betyg.

Barnombudsmannen vill att ni ska få rätt att överklaga era betyg. Är det en bra idé?

Mattias: Ja, om man tycker att man förtjänar bättre.

Andjelika: Om man får ett sämre betyg än vad man tycker man är värd så kan man gå till läraren och sätta sig ned och diskutera.

Abdi: Man kan gå till flera lärare och fråga. Om alla säger samma sak, då har man fått rätt betyg.

Vivallaskolans klasspanel

Varje dag den här veckan kommer Abdi, Andjelika, Mattias och Soma kommentera aktuella skolfrågor.

Abdi Mohammed, 15.

Abdi Mohammed, 15.

Familj: Mamma, pappa, en bror och fyra systrar.

Bor: Vivalla, Örebro.

Favoritämne: Matte.

Hatämne: Språk.

Fritidsintressen: Fotboll, kampsport, musik.

Andjelika Kastuma, 15

Andjelika Kastuma, 17.

Familj: Mamma, pappa, två bröder, en kanin.

Bor: Vivalla, Örebro.

Favoritämne: Alla ämnen, särskilt idrott.

Hatämne: Inget.

Fritidsintressen: Fotboll, kompisar, musik.

Mattias Gevcen, 15

Mattias Gevcen, 16.

Familj: Mamma, två bröder.

Bor: Vivalla, Örebro.

Favoritämne: No.

Hatämne: Franska.

Fritidsintressen: Data (”men jag är ingen nörd”), fotboll, musik.

Soma Kamkar, 15.

Soma Kamkar, 15.

Familj: Mamma, pappa, en bror.

Bor: Vivalla, Örebro.

Favoritämne: Svenska.

Hatämne: Matte.

Fritidsintressen: Vara med min bästis Ronja.