Lyxkrogen ljög för sina kunder om köttet

Publicerad 2014-07-04

Nobis Hotel.

Lyxhotellet Nobis Hotell i Stockholm skrev på menyn att de serverade "Hängmörad kallskuren biff från Nobis Gårdar".

Men i själva verket kom köttet från Uruguay – och det var inte ens hängmörat.

Nu får hotellet svidande kritik från Miljö- och hälsoskyddsnämnden.

– Vi skrev fel i menyerna, säger hotellets vd Armen Tagvorjan.

Stockholms kommuns livsmedelsinspektörer har flera gånger påpekat att lyxhotellet Nobis Hotell på Norrmalmstorg serverat annan mat än vad som står på menyn. För två år sedan stod det på menyn att restaurangen serverade anklever från frigående ankor. Men efter en närmare inspektion visade det sig att det inte fanns några som helst bevis för ankorna var just frigående.

Kom från Uruguay

Vid den senaste kontrollen, som gjordes i slutet av juni i år, fann Miljö- och hälsoskyddsnämndens inspektör att restaurangen ljugit för sina kunder ännu en gång.

Nu skyltade lyxkrogen med att gästerna kunde få ta del av "Hängmörad kallskuren biff från Nobis gårdar".

Men när inspektören kontrollerade köttet som låg i kökets kylar stod det klart att köttet inte alls var från Nobis gårdar på Gotland – utan från Uruguay.

Det var närmare bestämt "Biff med kappa", som inte ens var hängmörat.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden skriver i ett beslut från livsmedelskontrollen att hotellets inköpschef sagt att det inte fanns något kött att få tag på från gårdarna på Gotland så därför serveras biff från Uruguay.

Bryter mot lagen

Enligt hotellets vd Armen Tagvorjan hade fel kött skickats till restaurangen.

– Vi ändrade i de svenska menyerna och tog bort meningen där det stod köttet var från Nobis gårdar. Men vi ändrade aldrig i de engelska menyerna, vilket var ett misstag, säger han.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden har nu beslutat att Nobis Hotell brutit mot livsmedelslagstiftnigen. Det är förbjudet att vilseleda sina kunder och hotellet måste åtgärda problemet på en gång.

I beslutet från inspektionen står det att restaurangen måste skriva på menyn vilken mat det är som de faktiskt serverar. Fler kontroller kommer att göra för att se till att hotellet inte fortsätter vilseleda sina kunder.

ANNONS