”Kör vattenskotrar som om det vore leksaker”
Publicerad 2014-07-12
Varje år dör en till två personer i vattenskoterolyckor. För sjöpolisen blir vårdslösheten ett allt större problem och nu hoppas regeringen kunna införa kompetenskrav.
– Folk kör vattenskotrar som om det vore leksaker, säger Rino Carlsson, gruppchef på sjöpolisen.
En varm sommardag får sjöpolisen mellan 20 till 40 samtal från allmänheten om folk som kör alldeles för fort och vårdslöst på vattenskoter. Det har blivit ett allt större problem för sjöpolisen i Stockholm de senaste åren.
– Folk kör vattenskotrarna som om det vore leksaker. Förarna är en väldig stor fara för sig själva och för allmänheten, säger Rino Carlsson, gruppchef på sjöpolisen.
Längs Hornsbergsstrand i Stockholm syns problematiken. Vattenskoterförare kör fort samtidigt som människor simmar omkring i vattnet.
– Det här är ett jätteriskmoment. När folk simmar omkring och skotrarna kör in och ut till kajen. Vi har dokumenterat väldigt allvarliga incidenter där folk är en hårsmån från att bli påkörda, fortsätter Rino Carlsson.
Regeringen vill införa krav
I nuläget krävs det inget förarbevis eller några kompetenskrav för den som kör vattenskoter. Förra året gjorde Havs- och vattenmyndigheten en utredning på uppdrag av regeringen. Där kartlade och analyserade de bland annat vad för krav som kan gälla för vattenskotrar och mindre vattenfarkoster. Regeringen hoppas kunna införa några krav nästa sommar.
– Ambitionen är att kunna införa någon form av kompetenskrav och förarbevis, säger David Eriksson, politisk sakkunnig på näringsdepartementet.
Detta vill även sjöpolisen införa för att få bukt med problemet.
Stort mörkertal
Varje år dör en till två personer i samband med vattenskoterolyckor, enligt statistik från Transportstyrelsen. Men när det kommer till enbart skador är mörkertalet stort. Sjöpolisen i Stockholm tror inte att en del av de som kör vattenskoter har så stor koll på de allmänna sjöreglerna och den fara de utsätter sig själva och andra för.
– I många fall har de inte ens flytväst på sig. De är inte så bekanta med den här marina miljön, de har inte koll på sjömärken. Det kan gå fort, det räcker med att man hamnar i vattnet, så går det ganska snabbt tills det att man blir nedkyld, avslutar Rino Carlsson, gruppchef på sjöpolisen.