Nya vapnet ska fixa maktskifte
Publicerad 2013-10-21
LO i stor nätsatsning för att få en röd regering: Vill påverka mer
Nu samlar LO trupperna för att vinna valet åt S – på nätet.
I dag sjösätts satsningen Opinionsverket som ska göra Stefan Löfven till statsminister.
– Det här är viktigaste valet på länge, säger Tobias Baudin, LO:s förste vice ordförande.
Twitter, bloggar, Facebook. Kriget om väljarna kommer att föras på nätet under supervalåret 2014.
Aftonbladet kan i dag avslöja LO:s nya storsatsning Opinionsverket, ett digitalt nätverk för personer som vill se ett maktskifte.
– Vi i LO-ledningen vill kunna påverka samhällsdebatten mer än tidigare. En del i detta är att synas och höras mer. Vi vill ha en S-ledd regering med Stefan Löfven som statsminister, säger Tobias Baudin.
Han tillägger:
– Det här är viktigaste valet på länge. Vi ser rader av exempel på hur hårt den borgerliga politiken slår mot våra medlemmar.
Bakom Opinionsverket står LO:s sociala medier-strateg Johan Ulvenlöv, som också är ”pappa” till Netroots, Socialdemokraternas bloggnätverk i valet 2010.
”Samlar dem”
– Vi bygger inte något nytt Facebook eller Twitter. Människor är redan aktiva på olika forum och sajter. Nu samlar vi dem, analyserar och försöker att hjälpa till och opinionsbilda, säger Ulvenlöv.
Nätverket ska både samla in beskrivningar av medlemmarnas vardagsliv och problem. Men också snabbt sprida information och få gräsrötterna på fötter. Det kan handla om att skriva och dela inlägg i sociala medier men också klistra affischer eller informera arbetskamrater vid fikabordet.
– Det är vår styrka, att få berättelserna ur våra medlemmars vardag och omvandla dem till politiska budskap och sprida dem, säger Ingela Edlund, LO:s andre vice ordförande.
Tog stor plats 2010
Med Opinionsverket hoppas LO ta upp kampen med borgerliga ledarsidor. Man satsar stora resurser på valet 2014, beslutet om totalkostnaderna fattas inom kort. Sedan tidigare är LO medfinansiär till vänstersajten Politism.se, driver en ledarskribentskola och ingår i vänstertankesmedjor.
Sociala medier tog stor plats i slutet av förra valrörelsen. Berörande berättelser om människor som hamnat i kläm, som svårt sjuka och utförsäkrade Annica, spreds blixtsnabbt.
I den kommande valrörelsen väntas nätkampanjerna explodera. MP skrotar till exempel tv-reklam och satsar i stället på en egen webbredaktion.