Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Nya vapnet ska fixa maktskifte

Publicerad 2013-10-21

LO i stor nätsatsning för att få en röd regering: Vill påverka mer

Ska samla engagerade Tobias Baudin, Ingela Edlund och Johan Ulvenlöv vill att LO ska försöka samla nätkrafter som vill hjälpa till i kampen för att få till ett maktskifte efter valet nästa år.

Nu samlar LO trupperna för att vinna valet åt S – på nätet.

I dag sjösätts satsningen Opinionsverket som ska göra Stefan Löfven till statsminister.

– Det här är viktigaste valet på länge, säger ­Tobias Baudin, LO:s förste vice ordförande.

Twitter, bloggar, Facebook. Kriget om väljarna kommer att föras på nätet under supervalåret 2014.

Aftonbladet kan i dag avslöja LO:s nya storsatsning Opinionsverket, ett digitalt nätverk för personer som vill se ett maktskifte.

– Vi i LO-ledningen vill kunna påverka samhälls­debatten mer än tidigare. En del i detta är att synas och höras mer. Vi vill ha en ­S-ledd regering med Stefan Löfven som statsminister, säger Tobias Baudin.

Han tillägger:

– Det här är viktigaste ­valet på länge. Vi ser rader av exempel på hur hårt den borgerliga politiken slår mot våra medlemmar.

Bakom Opinionsverket står LO:s sociala medier-strateg Johan Ulvenlöv, som också är ”pappa” till ­Netroots, Social­demokraternas bloggnätverk i valet 2010.

”Samlar dem”

– Vi bygger inte något nytt Facebook eller Twitter. Människor är ­redan aktiva på olika forum och sajter. Nu samlar vi dem, analyserar och för­söker att hjälpa till och opinionsbilda, säger Ulvenlöv.

Nätverket ska både samla in beskrivningar av medlemmarnas vardagsliv och problem. Men också snabbt sprida information och få gräsrötterna på fötter. Det kan handla om att skriva och dela inlägg i sociala ­medier men också klistra ­affischer eller informera ­arbetskamrater vid fika­bordet.

– Det är vår styrka, att få berättelserna ur våra medlemmars vardag och omvandla dem till politiska budskap och sprida dem, ­säger Ingela Edlund, LO:s andre vice ordförande.

Tog stor plats 2010

Med Opinionsverket ­hoppas LO ta upp kampen med borgerliga ledarsidor. Man satsar stora resurser på valet 2014, beslutet om ­totalkostnaderna fattas ­inom kort. Sedan tidigare är LO medfinansiär till ­vänstersajten Politism.se, driver en ledarskribent­skola och ingår i vänster­tankesmedjor.

Sociala medier tog stor plats i slutet av förra val­rörelsen. Berörande berättelser om människor som hamnat i kläm, som svårt sjuka och utförsäkrade ­Annica, spreds blixtsnabbt.

I den kommande valrörelsen väntas nätkampanjerna explodera. MP skrotar till exempel tv-reklam och satsar i stället på en egen webbredaktion.