Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Här vill de bygga den nya spårvagnsdepån

Publicerad 2020-02-26

Region Uppsala har sagt sitt i placeringen av en framtida spårvagnsdepå.

Det mesta talar för att det blir spårvagnar i Uppsala. Det visade i alla fall resultatet av den utredning som nyligen presenterades.

På tisdagen fattades också beslutet som avslöjar på vilken plats som Region Uppsala helst vill bygga den nya spårvagnsdepån.

Fastighets- och servicenämnden har tidigare fattat beslut om att påbörja en upphandling av konsulter som ska arbeta med att projektera spårvagnsdepån. Under 2018 och 2019 har också nio olika placeringar diskuterats där Region Uppsala helst ser att den nya depån byggs.

På tisdagen fattades ytterligare ett beslut som innebär att nio alternativ har blivit tre, och på första plats hamnade Bäcklösa som alltså blir det förslag som Region Uppsala föreslår.

– Det här beslutet innebär inte att spårvagnsdepån kommer att byggas just där. Där här är bara en del i hela planarbetet där olika intressen ska vägas in. Men det är den plats som Region Uppsala har kommit fram till vore den bäst lämpade, säger Björn-Ove Björk (KD), vice ordförande i regionstyrelsen.

Förutom Bäcklösa föreslår Region Uppsala Gottsunda och Sävja som alternativa platser för en framtida spårvagnsdepå.

Björn-Ove Björk (KD), vice ordförande i regionstyrelsen.

Det mesta talar för att det blir spårvagnar

En förutsättning för att det ens ska börja byggas någon spårvagnsdepå är att Uppsala kommun väljer att satsa på just spårvagnar.

Det mesta talar dock för att det blir just så, det visar resultatet av den utredning som nyligen presenterades på en presskonferens där experterna menar att de så kallade superbussarna (BRT-systemet) inte kommer att räcka till.

– Det krävs spårvagnar, det är en kapacitetsfråga, berättade utredaren Ola Karlström i samband med att resultatet av utredningen presenterades.

Utredarna föreslår spårväg i Uppsala.