Nerringda av oroliga sparare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-09

Bankkunderna vill veta att pengarna är säkra

Finanskrisen har skakat spararnas förtroende för de svenska bankerna.

Spararnas oro har bland annat märkts hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, där telefonerna gått varma.

– Vi har haft telefonköer på upp till en timme. Många har varit oroliga för att bankerna ska gå omkull, säger Kicki Westerståhl chef för Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

För en vecka sedan presenterade opinionsinstitutet Novus opinion i samarbete med Tv4 en undersökning om konsumenternas förtroende för de svenska bankerna efter finanskrisen. Resultatet visade att förtroendet vid det tillfället inte påverkats nämnvärt.

88 procent svarade att de inte planerade att byta bank.

Samtidigt har det skett en fördubbling av antalet samtal från sparare till Konsumenternas Bank och Finansbyrå.

Väldigt många fler som ringer

– Vi märker att det är väldigt många fler som ringer med just frågor som grundar sig i den oro som råder på marknaden. De vill veta hur de skyddar sina sparpengar och hur skyddade de är mot att bankerna skulle gå i konkurs.

Vad är det de undrar över?

– Den vanligaste frågan är om insättningsgarantin och om deras pengar är säkra. En del är oroliga för att bankerna ska gå omkull. Men vi kan inte stå till tjänst med den sortens information eller bedömningar. De som vill ta reda på mer rekommenderar vi att gå in på hemsidorna hos Finansinspektionen, Riksbanken och Riksgälden som har den tillförlitligaste informationen, säger hon.

Telefonköerna har ökat dramatiskt

I normala fall brukar det vara inga eller korta väntetider i telefonkön innan man kommer fram.

Men efter finanskrisen brutit ut har väntetiderna ökat avsevärt.

– Vi har inte hunnit utvärdera det än. Men vi har tagit emot väldigt många samtal. Det blir köer och som mest har det varit upp till en timme.