Tekniskt fel stoppade handläggning på Försäkringskassan

Publicerad 2017-10-31

Försäkringskassan kunde under flera timmar inte handlägga några ärenden.

Orsaken var ett utgånget programcertifikat.

Vid 10-tiden fungerade systemen återigen.

Under natten drabbades Försäkringskassan av ett tekniskt problem som medförde att inga ärenden kunde handläggas.

Vid 09-tiden bekräftade myndigheten situationen.

– Det är ett tekniskt fel som vi har hittat en lösning på. Det ska börja fungera återigen inom kort, säger Makan Afshinnejad, pressekreterare vid Försäkringskassan.

Enligt Aftonbladets första uppgifter fanns det inga tecken på yttre påverkan. I stället skulle det röra sig om att ett javacertifikat var utgånget.

– Det stämmer att det handlar om ett certifikat, säger Afshinnejad.

Användare ska dock ha kunnat registrera sina ärenden som vanligt.

Vid 10-tiden kunde Försäkringskassan meddela att systemen återigen fungerade.

Följ ämnen i artikeln