Ny Öresundsförbindelse behövs – men inte nu

Anna Karolina Eriksson/TT

Publicerad 2024-07-01 15.02

Trafikverket anser att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker i cirka 25 år till. Arkivbild.

Tunnlar mellan Helsingör och Helsingborg, metro mellan Köpenhamn och Malmö eller tåg från Köpenhamn till Landskrona?

Visionerna är många – och en ny Öresundsförbindelse behövs på sikt.

Men inte nu, lyder Trafikverkets slutsats.

– Det finns samhällsnytta att utveckla en ny infrastruktur över sundet. Men vi ser inget behov av kapacitetsskäl förrän på väldigt lång sikt, säger Lars Brümmer, strateg och projektledare vid Trafikverket vid en digital pressträff.

Trafiken rullar på – men hur länge till? I utredningen Kapacitet och redundans för transporter över Öresund som ligger färdig konstaterar Trafikverket att järnvägskapaciteten över bron räcker i cirka 25 år till. Den viktigaste åtgärden för trafiken är i stället att satsa på land.

Vad gäller järnvägen är budskapet tydligt: Två spår mellan Hässleholm och Lund behövs. Mer kapacitet bör även byggas norr om Hässleholm, anser Trafikverket. Först därefter kan man satsa på att utöka järnvägens kapacitet över sundet.

Enligt utredningen är det största hindret för järnvägssystemet över Öresund på kort sikt gränskontroller. Vad gäller de tre föreslagna Öresundsförbindelserna Helsingborg–Helsingör, Europaspåret via Landskrona respektive Öresundsmetro tar Trafikverket ingen ställning.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln