Haverikommissionen: Det orsakade hissolyckan i Sundbyberg

Martin Palmborg

Publicerad 2024-07-03 11.48

Statens haverikommission slår nu fast orsaken till hissolyckan i Sundbyberg förra året där fem personer dog.

– Det har funnits brister i kontrollerna i flera led och därför upptäcktes det inte att skruvförbanden saknades, säger haveriutredaren Lars Dahlin.

I slutrapporten har de också gått igenom olycksförloppet.

Ett 50-tal anställda var på plats under olycksdagen den 11 december 2023. Hissen började användas vid klockan 07.02 och gjorde flera turer under morgonen.

Klockan 09.41 kommer tre personer upp till plan nio med hissen, där några kollegor väntar. En av dem håller upp hissgrinden och två andra kliver på.

Då hördes en hög smäll. Två personer stod kvar utanför samtidigt som fem anställda faller mot sin död.

Hissolyckan i Sundbyberg inträffade i december i fjol.

Hissen föll 90 km/h

De som inte hunnit ta sig in i hissen springer ner för att hjälpa de drabbade och larmar SOS klockan 09.43.

Därefter utryms byggarbetsplatsen och arbetet stoppas. Sjukvården rycker ut, men kan på plats konstatera att det inte var möjligt att utföra några livräddande åtgärder.

Hissen beräknas ha slagit ner mot marken i upp till 90 km/tim.

Illustrationen visar risken då skruvförband saknas, enligt kommissionens slutrapport.

”Funnits brister i kontrollerna”

Haverikommissionen slår nu fast att kontrollsystemet inte fångade upp brister i montaget.

– Det har funnits brister i kontrollerna i flera led och därför upptäcktes det inte att skruvförbanden saknades, säger haveriutredaren Lars Dahlin.

Vid olyckan blev belastningen på masten större än vad konstruktionen kunde klara utan skruvförbanden. Därför lossade mastsektionerna och hissen föll till marken.

Sannolikt saknades skruvförbanden redan vid en hisshöjning som gjorde i början av november 2023.

Haverikommissionen har nu lämnat en rad rekommendationer till de berörda aktörerna.

– Vi vill också att Arbetsmiljöverket utreder hur kontrollsystemet vid montage av bygghissar kan stärkas, säger Lars Dahlin.

Simulerat olyckan

Haverikommissionen har i utredningen simulerat olyckan för att se hur konstruktionen kunde hålla så länge som den gjorde – en dryg månad.

De satte upp en mast med lossade skruvförband mellan två sektioner.

– Mastsektionerna kan ses som legobitar. Även om de inte sätts fast med skruvar så håller konstruktionen för en viss vikt, säger Lars Dahlin.

Vid samtliga prov separerades mastsektionerna. Som minst klarade den en totalvikt på strax under 2 ton och som mest drygt 2,5 ton. Totalvikten vid olyckstillfället var 2,5 ton.

Följ ämnen i artikeln