Här blir könsrollerna helt utbytta – i gamla reklamannonserna
Publicerad 2018-01-20
Konstnären Eli Rezkallah kastar om stereotypiska könsroller i en ny bildserie. I projektet återskapar han reklamannonser från 20-talet, där kvinnan fått överta mannens roll.
– Män får smaka på sitt eget sexistiska gift, säger han till Buzzfeed.
Den 31-åriga konstnären och fotografen Eli Rezkallah har skapat en bildserie med namnet ”In a parallel universe” där han gör om könsstereotypa reklamannonser från 20-talet och framåt, skriver Buzzfeed.
Fick idén från släktingar
Idén fick han när han firade Thanksgiving med sin familj och hörde sina äldre släktingar sitta och prata om att kvinnor är bättre på att sköta hushållssysslor.
Kvinnosyn som fortfarande existerar
Han förvånandes över att kvinnosynen som återspeglas i de gamla annonserna fortfarande existerar för många människor runt om i världen.
– Så jag föreställde mig ett parallellt universum där rollerna kastas om och män får smaka på sitt eget sexistiska gift, säger Eli Rezkallah till Buzzfeed.
Genom bilderna i projektet hoppas han att människor som fastnar i stereotypa könsroller ska öppna ögonen och inse hur absurd kvinnosynen är och vilka begränsningar det innebär.