Norwegian i fullt krig med de anställda

Publicerad 2014-05-10

Norwegian befinner sig i öppet krig med de anställda – som hotar med storstrejk.

Nu liknar allt fler företaget med Ryanair.

– Norwegian har under de två senaste åren gett sig in på en väg där man arbetar mot sina anställda i stället för med dem, säger fackordföranden Hans-Erik Skjæggerud till Aftonbladet.

Flygbolaget Norwegian har ingen kontakt med kabinfacken i Danmark och Norge.

Sent i onsdags kväll bröt förhandlingarna samman.

– Sedan dess har det bara blivit värre. Företagets strategi är att hota sina anställda för att de ska ge upp sina krav och inte gå ut i strejk, säger Hans-Erik Skjæggerud, förbundsordförande för de kabinanställda i Norges fackförbund, Parat.

Bara ett par timmar innan sammanbrottet skickade Norwegian ut ett sms till de anställda. Budskapet var tydligt: Om det blir strejk ska alla kabinbaser i Norge, förutom den i Oslo, avvecklas. Och de anställda på basen i Köpenhamn ska överföras till bemanningsföretaget Proffice.

”Fruktansvärt kränkande”

Dessutom hotade företaget med att dra in de anställdas rabatterade flygbiljetter – vilket också blev verklighet under fredagen.

– Alla de här hoten känns så fruktansvärt kränkande. Vi går upp tre på morgonen, jobbar femton timmar om dagen och sextio timmar i veckan. Trots det har jag älskat mitt jobb. Men så får man detta som tack, säger en av hundratalet anställda på Köpenhamnsbasen, som är bosatt i Sverige.

De två parterna är främst oense om att de anställda ska föras över till bemanningsföretag respektive land i stället för att vara anställda av moderbolaget.

Nu rusar en storstrejk allt närmare.

– Det måste komma något nytt än det som blev presenterat natten till onsdagen. Vi har våra krav och är redo att sätta oss ner och diskutera de kraven. Men det är inget som tyder på att vi är där i dag, säger Hans-Erik Skjæggerud.

Liknas vid Ryanair

De senaste åren har varit tunga för Norwegian. Norwegian-vd:n Björn Kjos satsning på långdistansflygningar med planet "Dreamliner" har havererat – med otaliga förseningar och tusentals passagerare strandade runt om i världen som följd.

Samtidigt har kritiken mot företagets personalpolitik blivit allt skarpare.

– Norwegian har under de två senaste åren gett sig in på en väg där man arbetar mot sina anställda i stället för med dem. Det här liknar en del av det som Ryanair håller på med och om Norwegian fortsätter på den här vägen, speciellt med tanke på vad de gjort den senaste veckan, kommer man att bli som Ryanair till slut, säger Hans-Erik Skjæggerud.

Bland personalen är tonläget än högre:

– Norwegian är ett bolag som är mycket värre än Ryanair just nu. Dels handlar det om personalpolitiken, men också säkerheten. Ingen av oss som jobbar ombord på planen är särskilt klar i huvudet just nu, säger en anställd på Köpenhamnsbasen.

Norwegian: Är naturligt

På Norwegian värjer man sig emot anklagelserna.

– Vi tycker inte att vi har en dålig personalpolitik. Vi erbjuder alltid lokala marknadsmässiga löner och villkor till alla anställda, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian i Sverige.

Sms:en till de anställda beskriver hon som "ren information" och inte något hot. Att företaget fört över anställda från moderbolaget till bemanningsföretag förklarar hon med:

– Norwegian växer och blir allt mer globalt. Då är det naturligt att man anpassar företaget efter en global verksamhet med anställda i respektive land.

Enligt facket kan en strejk, som berör 1 300 Norwegian-anställda, komma att inledas när som helst med fem dagars varsel – men senast den 26 maj.

För svenska passagerare skulle en eventuell strejk bara slå mot resenärer som reser via Danmark eller Norge. De kabinanställda i Sverige deltar inte i förhandlingarna – och är sedan tidigare anställda i ett bemanningsbolag.