Affischerna som ska vinna valet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-11

Bakåt eller framåt för Sverige?

Det är huvudtemat för Alliansens valkampanj.

- Med mindre än 40 dagar kvar till valdagen vill vi sätta nya bilder i folks ögon, sade Lennart Sjögren, Kristdemokraternas partisekreterare.

På ett kafé i Stockholms centrum visade Alliansens fyra partisekreterare upp de nya valaffischerna och berättade att en ny iPhone-app kommer att släppas för Alliansen. Partierna satsar 20 miljoner kronor på den gemensamma valkampanjen.

Temat för valaffischerna var att ställa Alliansen mot de rödgröna. Budskapen var "Bakåt eller framåt?", "Mer bidrag eller jobb?", "Flum eller kunskap?", "Kolkraft eller ren energi?" och "Politisk styrning eller eget val för äldre?".

”Ska vi framåt eller bakåt?”

Så här sammanfattade Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann kampanjen:

- Ska vi framåt eller bakåt för Sverige? Ska vi ha alla de återställare vänsterpartierna vill göra, med återinförd fastighetsskat och förmögenhetsskatt och att det blir mindre lönsamt att arbeta? Ska vi bakåt med det röda alternativet eller framåt med det oranga alternativet?

Schlingmann menade att Alliansens kampanj blir ett viktigt komplement till partiernas egna kampanjer:

- Utgångspunkten är att vi går in i en valrörelse som är helt öppen. Varje dag, varje timme och varje minut från nu kan avgöra valet.

”Vill tydliggöra alternativen”

Han menade att årets val är speciellt, genom att det är ett vägval mellan ett rött eller orange Sverige:

- Vi vill tydliggöra alternativen för väljarna. Arbetslinje mot bidragslinje, höjda eller sänkta skatter för vanligt folk, kunskap eller flum, behåller rut eller inte, fortsätta med långsiktig energipolitik eller inte, sade Schlingmann.

Centerpartiets partisekreterare Anders Flanking fortsatte att ställa alternativen mot varandra:

- Valet handlar om ansvaret för ekonomin. Är ekonomin bara en sedelpress som går hos vänsterpartierna? Och hur är det med skolan? Ska vi tillbaka till det obarmhärtiga hänsynslösa flummet? Eller ska vi fortsätta på Alliansens väg, där vi nu har börjat styra detta åt rätt håll.

”Mobiliseringen viktig”

De fyra partierna var också överens om att köra "ända in i kaklet" under valkampanjen:

- Mobiliseringen bland våra valarbetare är väldigt viktig. Vi ska ha maximal mobilisering, sade Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag.

Han menade att det viktigaste i valkampjen var att tala om framtiden:

- Det räcker inte att politiska partier bara är stolta över det de har gjort, det finns inget egenvärde i det, sade Ullenahag.

Han var också väldigt nöjd över Alliansens jobbpolitik:

- Det är stort att vi hade färre jobb i brinnande högkonjunktur 2006 än i dag 2010 efter finanskrisen. Vi har reperarat en borgerlig historia som handlat om att vi har haft dålig trovärdighet.

Följ ämnen i artikeln