”De hann inte ens spänna fast sig”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-15

Flygexpert om Airbus-haveriet i Atlanten

Besättningens säten har hittats i Atlanten. Den visar att besättningen ombord på olycksplanet inte hann spänna fast sig.

Utredare fortsätter att leta efter ledtrådar till vad som hände med Airbus-planet som havererade i Atlanten i förrförra veckan.

En vrakdel från Air France-planet visar att besättningen inte var fastspänd när haveriet inträffade, enligt en expert som den brasilianska tidningen O Globo talat med.

– De hade inte tid att göra någonting, säger ex-piloten Carlos Ari Germano till O Globo.

Efterforskningarna kring orsaken till att en Airbus A330-200 med 228 personer ombord havererade i Atlanten natten till den första juni fortsätter.

Vrakdelar som bärgats ur havet från det kraschade Air France-planet visar att kabinpersonalen inte var fastspänd vid sina stolar när haveriet inträffade, enligt ex-piloten Carlos Ari Germano, som skrivit en bok om flygkatastrofer.

”Hade inte tid”

En av vrakdelarna utgörs av bland annat två flygstolar som är till för kabinpersonalen. Säkerhetsbältena vid säten är inte fastspända, vilket enligt Carlos Ari Germano – som tittat på fotografier av vrakdelarna – kan tyda på ett snabbt händelseförlopp.

– Det tyder på att kabinpersonalen var någonstans i korridorerna. Om det skulle gå en larmsignal om en akut risk, som till exempel turbulens, skulle besättningen sitta ned fastspänd vid sina platser. De hade inte tid att göra någonting, säger Carlos Ari Germano till O Globo.

Samtidigt fortsätter utredarna att analysera andra data i jakten på ett svar på vad som hände med flight 447.

Sajten Eurocockpit.com har publicerat listor på de automatiska felmeddelanden som flygplanet skickade ut under tiden som föregick haveriet.

En tjänsteman inom flygindustrin som har insyn i utredningen bekräftar för nyhetsbyrån AP att listorna är autentiska.

”Väsentligt få veta”

Ett av de 24 meddelandena om skickades ut pekar på ett problem med en roderbegränsare (”rudder limiter”), en anordning som begränsar hur långt flygplanets roder kan röra sig.

– Det finns mycket information, men inte så många ledtrådar, säger tjänstemannen till AP.

Enligt tjänstemannen tyder felmeddelandet inte på att roderbegränsaren inte fungerade, utan snarare på att den låst fast sig på grund av motsägelsefull information om planets hastighet.

– Meddelandet säger oss att roderbegränsaren var funktionsoduglig. Det säger ingenting om varför den inte fungerade eller vad som orsakade det, eller vad som hände sen, säger flygsäkerhetskonsulten Jack Casey till AP.

Under tiden fortsätter sökandet efter flygplanets två ”svarta lådor”, som kan innehålla information som skulle kunna bli avgörande för att fastställa orsaken till haveriet.

– Det är väsentligt för alla att få veta vad som hände och vi vet att det inte blir lätt. Jag hoppas att vi hittar den svarta lådan, säger Louis Gallois, vd för flygkoncernen EADS där Airbus är ett dotterbolag, till AP.