Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Skånsk handlingskraft i coronakrisen

Publicerad 2020-04-02

Matinköp, bibliotekslån eller bara ett samtal om det nya livet i isolering.

I skånska Vellinge lyfter allt fler personer från riskgrupperna på luren och ber om hjälp.

Diakonen Christina Dongas är en av dem som svarar.

– Jag har lärt mig att man kan räkna med samhället på ett helt annat sätt. Det är rätt fantastiskt att se hur privatpersoner vill arbeta gemensamt för en god sak, säger Christina Dongas till TT.

I Vellinge ingår till exempel scouter, en boxningsklubb och en fotbollsförening i det snabbt växande nätverket av volontärer som utför tjänster åt personer i riskgrupperna. Christina Dongas är diakon inom Svenska kyrkan och det är hon som tillsammans med andra diakoner och präster tar emot samtalen från dem som vill ha hjälp.

Utöver hjälp med olika tjänster finns också behovet av att bara få prata. Många av dem som ringer berättar att de fram tills nu har varit vana vid att klara sig själva. Den plötsliga isoleringen kan vara jobbig, berättar hon.

– Jag kan vara en avlastning och lyssna. Det finns många som inte vill belasta sina anhöriga med sin oro. Det kan de lägga på mig.

Röda korset samordnar

På nationell nivå har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) kommit överens med fem stora frivilligorganisationer om att bygga upp just den här typen av nätverk för att stötta riskgrupper. Röda korset har samordningsansvar, så också i Vellinge, där nätverket Handlingskraft varit i gång sedan den 23 mars.

I dagarna får alla äldre i kommunen ett brev hem i brevlådan om vart de kan vända sig.

– Vi måste nå de ensammaste ensamma, de som aldrig ser digitala propåer från kommunen – vi har ju alldeles för många sådana, säger projektledare Micke Kinning från Röda korset.

Budskapet är enkelt:

– Ta en promenad i stället. Gå ut i friska luften och ha det mysigt, så fixar vi det här som behöver göras på platser där ni inte ska vara, ni som är i riskgrupp, säger Micke Kinning.

Digital plattform

För att få till matchningen av volontärer och de som behöver tjänster utförda har en digital plattform byggts upp.

– Vår modell är fantastisk på det sättet att den är helt analog på ena sidan och helt digital på den andra. De äldre riskpersonerna, för dem är det bara att ringa. Men sedan sker allting mycket effektivt via en digital plattform, säger Christina Dongas.

Snart startar en liknande verksamhet i Malmö och jämfört med Vellinge kommer där allt att skalas upp. Då blir den digitala plattformen oumbärlig, understryker Micke Kinning.

Tydliga rutiner

Det är också viktigt att ha tydliga rutiner för allt. Exempelvis finns strikta regler om hur betalningen för inköpta varor ska gå till – antingen via Swish eller kontant. Volontären ska inte ta emot några pengar eller bankkort när inköpslistan hämtas, bara lämna kvitto och sedan växelpengar när kontanter tagits emot efteråt. Allt ska ske utan närkontakt och med spritade händer.

Röda korset och Svenska kyrkan är två tunga aktörer i det som byggs upp, men båda har förhållandevis stor andel äldre medlemmar, som själva tillhör riskgrupperna. Därför är det viktigt med alla andra som sluter upp, exempelvis scouter och fotbollsföreningar, påpekar Micke Kinning.

Han oroar sig inte över brist på volontärer:

– Alla kommer att vara med när de väl har fått upp ögonen, säger han.