H&M har flest fällningar för smala modeller

TT

Publicerad 2024-06-27 07.22

Klädföretaget H&M har i år fått flest anmälningar. Arkivbild.

Klädjätten H&M har fällts flest gånger av Reklamombudsmannen (RO) för reklam med extremt smala modeller.

– Vi har inte levt efter våra policys fullt ut, säger H&M:s vd Daniel Ervér.

Antalet fällningar av reklam med väldigt smala modeller ökar. Hittills i år handlar det om totalt sju fällningar, enligt siffror från RO som TT tagit del av. Det kan jämföras med mellan noll och tre de senaste åren.

Klädbolaget H&M har stått för fyra av dessa fällningar. H&M:s vd Daniel Ervér säger till TT att bolaget har ett stort ansvar:

– Vi har en väldigt tydlig policy att alla våra modeller ska stå för både ett brett och sunt ideal. I de här fallen så bör vi se över, har vi inte levt efter våra policys fullt ut.

Två av fällningarna meddelades i februari. Den ena handlade om en fysisk reklamskylt som visats i en H&M-butik, den andra i form av reklam på nätet.

– Vi har sett över våra policys så att vi är trygga med att vi har rätt riktlinjer och förväntningar hos dem som jobbar med att välja modeller. Sedan har vi följt upp de enskilda fallen, det får vi löpande ta till oss och lära oss av.

Enligt RO:s jurist Gunilla Welander ser man ett trendskifte gällande detta:

– Det finns ju fortfarande modeföretag som använder sig av mera blandade modeller, men det är en klar och tydlig trend åt det här med mera smala och magra modeller, säger hon till P3 Nyheter.

Andra företag som fällts i år är konkurrenterna Nelly och Zara, som står för varsin, samt smink- och parfymföretaget Lancôme.