Kritiserad pinup-korv blev succékorv

Uppdaterad 2017-12-01 | Publicerad 2012-11-23

En julkorv som pryds av en lättklädd tomteflicka.

Det väckte ramaskri efter en Facebook-uppdatering från gårdsbutiken Gudmundsgården.

Nu är korven slutsåld.

– Många har hört av sig och vill stå modell till nästa jul, säger korvmakaren Ralf Tebaay.

Den uppmärksammade julkorven pryds av ett lättklätt omslag: en kvinna iförd urringade tomtekläder som lutar sig mot en kälke.

I Facebook-uppdateringen skriver det halländska företaget 'Full rulle på Julsalamiproduktion, extra fina när våran Matilda har stått "modell".'

Kritiserar korven

I kommentarfältet uttrycker flera Facebook-användarna frän kritik mot korven.

"Varför ska det bara finnas snuskgubbar som gör korv", skriver en man.

En annan Facebook-användare vänder sig emot den avklädda tomtefiguren: "Gärna tomtekvinnor. Men inte i pinup-stil.", skriver hon.

"Men allvarligt! Hur tänkte ni? Måste kvinnliga tomtar vara avklädda? Så tröttsamt!", skriver en annan kvinna.

Mycket uppmärksamhet

Ralf Tebaay är både omtumlad och förnöjd av uppmärksamheten som den lilla gårdsbutiken fått efter Facebook-uppdateringen.

– Jag är från Rhenlandet i Tyskland och där finns det mycket värre fjälster än de här, som vi dessutom har sålt i över tio års tid.

Han fortsätter:

– Om 200 salamikorvar från en gårdsbutik i lilla Slöinge är något negativt har man kommit nära paradiset. Vi kommer inte att ändra vår policy. Det är endast döda fiskar som simmar med strömmen, säger han.

Han berättar att motivet är beställt från ett företag i Österrike som säljer korvskinn. Av de 1 500 julkorvar som har tillverkats bar 200 det lättklädda motivet.

Sålde slut

– Vår personal består av 16 kvinnor och två män. Inför varje jul går vi igenom en katalog med olika motiv, sedan väljer vi ut motiven enligt en demokratisk process, säger han.

Men kritiken har vänts till en framgång för Gudmundsgården, enligt Ralf Tebaay. På torsdagen hade de lättklädda korvarna sålt slut redan innan lunch. Och på fredagen hade det kommit in så mycket förfrågningar att företaget inte mäktar med alla beställningar.

– Vi har fått mängder av samtal och mejl, både från Sverige och utlandet. 90 procent av dem som hört av sig är positiva och vill köpa en egen korv, säger Ralf Tebaay.