Grattis ...

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-27

...Pontus Ogebjer, 37

Chef för Aftonbladets marknadsavdelning som vunnit Årets marknadsinsats för Mustasch-kampanjen.

– Tack, det känns väldigt roligt och otroligt överraskande.

Jaså, trodde du inte att ni skulle vinna?

– Nej, det var ett fantastiskt bra projekt men vi vann Årets maknadsinsats förra året så jag tänkte att vi har väl ingen chans i år.

Men det gjorde ni. Varför tror du?

– Jag tror att det är för att vi berörde ett väldigt seriöst ämne med en annorlunda ingång. Vi pratade om en sjukdom och lyckades nå männen med humor.

Nådde svenskarna

Hur kom ni på idén med mustaschen?

– Det var faktiskt Cancerfonden som ringde och berättade att man i Australien har en kampanj varje november där man korar Årets mustasch. Vi tog det, vred lite på det och svenskifierade idén.

Hur gick det då?

– Vi trodde att vi kanske skulle nå hälften av svenskarna men tre fjärdedelar av svenska folket kände till kampanjen. Vi hade både folkets kamp, där läsarna skulle odla mustasch, och kändiskampen där olika kändisar odlade mustasch så man fick rösta ut en varje dag. Lite som ”Idol”.

”Den åkte direkt”

Du odlade själv mustasch, vad hände med den?

– Alla män har någon gång funderat på hur de skulle se ut i mustasch och nu fick jag ett alibi. Men när månaden var över åkte den.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att cancerfonden har fått ett rosa band för prostatacancer som heter mustaschen.