Hägglund tuffar till sig i ny kampanj

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-10

Möter väljarnas djuriska sidor i valkampanj

Helt oförskräckt stirrar Göran Hägglund (KD) rakt in i gapet på en gorilla.

Det är dags för kristdemokraternas valkampanj.

Den här gången möter partiet väljarnas djuriska sidor.

I KD:s nya serie affischer inför valet syns partiledaren Göran Hägglund ansikte mot ansikte med en serie djur.

Riksdagsvalet börjar närma sig och partierna ligger i startgroparna inför slutspurten. Nu är det Kristdemokraternas tur att på riktigt börja sin valkampanj "För ett mänskligare Sverige".

Vrålande gorilla

På valaffischerna möter väljarna en partiledare som tuffat till sig och oförskräckt stirrar rakt in i ögonen på vrålande gorillor och hyenor.

– Vi vill stoppa en ego-mentalitet i samhället och tycker inte att djungelns lag ska få råda, säger partiets kommunikationschef Cina Gerdin om bildernas budskap till TT.

Partiets snälla image ska dämpas och istället vill man framhålla en partiledare som är modig, drivande och som tar för sig i debatten.

Kända fabel egenskaper

När Hägglund på affischerna möter en buffel symboliserar den de buffliga, hyenan de som roffar åt sig och strutsen de som inte säger ifrån och stoppar huvudet i sanden.

Gerdin tror inte att det finns någon risk för att många väljare snarare tycker synd om djuren än bra om KD.

– Det är kända fabelegenskaper vi använder oss av. Men kanske tar någon strutsfarmare illa vid sig, säger hon till TT.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln