Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Caremas nya namn – hånas på twitter

Publicerad 2013-08-27

"Vård-aga?" "Vanvårda?" "Lyckat..."

Caremas namnbyte till Vardaga hann knappt bli känt innan twitter exploderade i hån.

Men ledningen tänker inte ändra sig.

– Nej. Vi har jobbat med detta i två år nu, säger vd:n Fredrik Gren.

Vårdbolaget Carema, som genom åren fått upprepad kritik, byter 15 oktober namn.

Vid lunchtid meddelade man att äldreomsorgen inom Carema får namnet Vardaga. Samtidigt byter verksamheten inom funktionsnedsättning, Orkidén, namn till Nytida.

"Vi vill att våra företagsnamn ska vara tydliga symboler för det fantastiska arbete som våra 13 000 medarbetare utför och den goda omsorg man får i våra verksamheter. Vi behöver en neutral nystart och vi behöver tydliggöra för såväl boende och närstående som för uppdragsgivare och medarbetare vad vi står för", säger Fredrik Gren, vd för moderföretaget Ambea, på den egna hemsidan.

När Aftonbladet når honom har det gått en timme sedan namnbytet blev känt - och sedan hånen på twitter svämmat över i alternativa namn som "vård-aga" och "vanvårda".

Var detta så genomtänkt?

– Det är klart att... man måste ta ett halvt steg tillbaka. Om vi hade bytt namn för två år sedan hade vi fått en diskussion om att det var kosmetika. Istället har vi i två år arbetat oerhört med att höja kvaliteten så nu har vi funderat igenom frågan och känner att det gamla varumärket inte längre speglar det vi står för.

Vad speglade det gamla varumärket, menar du?

– Jag tror jag fått tio artiklar om dagen där Carema nämnts och åtta av dem har handlat om något helt annat. Caremas namn har använts långt utöver vårt användningsområde.

Varför?

– Den uppmärksamhet som Carema fick för några år sedan har spelat roll. I efterhand har det varit nyttigt för branschen, frågan med åldrande befolkning är ingalunda löst och måste belysas. Själva var vi inte dåliga för två år sedan men är bättre än vi någonsin varit idag.

Men hur kan en sådan här start bli en nystart?

– Man kan alltid göra sig lustig över namn. Vår utgångspunkt har varit att 70 procent av 40-talisterna är oroliga över den vård de ska få. Namnbytet är bara en del av ett större kommunikationsarbete.

Hur reagerar du på twitterinläggen?

– Det var ganska väntat att man skulle göra sig lustig. Mitt fokus är på det långsiktiga arbetet.

Så ni ska inte bita i det sura äpplet och tänka namn ett varv till?

– Nej. Vi har jobbat med detta i två år nu. Vi började med 100 namn. Jag ville ha ett namn som var svenskklingande eftersom vi startade i Sverige och har för avsikt att vara kvar. Det andra var att det skulle vara symboler som bättre beskrev vad vi står för.

Enligt varumärkesexperten Åsa Myrdal Bratt på Myrdal Bratt Partners klingar Vardaga "väldigt konstigt".

– Min spontana reaktion är att det är märkligt att försöka byta namn och tro att det ska hjälpa. Men man kan förstå att Carema är befläckat och att de gjorde bort sig grundligt. Uppförsbacken att vända känns ändå tung.

Enligt experten är valet av namn konstigt.

– Om de kan få det till att Vardaga handlar om att göra maximalt var dag så kan namnet på sikt bli positivt. Men det är väldigt mycket upp till bevis.