Efter SD-avslöjandet: Har de andra partierna anonyma konton?

Stor enkät: Så jobbar övriga partier med sociala medier

Publicerad 2024-05-18

”Upprörande”, ”uppviglar till hat” och ”helt oacceptabelt”.

De övriga riksdagspartierna skräder inte orden kring avslöjandet om SD.

Men har de själva trollfabriker?

Liberalernas partiorganisation: 

Hur ser ni på avslöjandet om Sverigedemokraternas så kallade “trollfabriker”?

”Det är mycket allvarligt och helt oacceptabelt. Politiska partier har ett särskilt ansvar att värna det demokratiska samtalet. Jimmie Åkesson måste ge besked om hur dessa trollfabriker ska upphöra”.

Hur arbetar ni i partiet/er kommunikationsavdelning med sociala medier?

”Sociala medier utgör en stor del av vår externa kommunikation. Partiet, och partiföreträdare, finns på sociala medier.  Vi använder sociala medier för att kommunicera vår politik och interagera med väljare och människor som följer oss i de olika kanalerna. Vi har inga anonyma konton”.

Vilka plattformar fokuserar ni på och skiljer sig arbetet åt på de olika plattformarna?

”Liberalerna är främst aktiva på Facebook, Instagram, X, och till viss del Youtube”.

Liberalernas partiledare Johan Pehrson.

Har ni några anonyma konton/konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?

”Nej, alla våra konton har antingen partiet, eller en liberal politiker, som avsändare”.

Var anser ni att gränsen går för “politisk” satir?

”Det är inte upp till politiken att avgöra. Vi värnar det fria ordet och yttrandefriheten”.

Hur ser ni på att använda exempelvis AI-genererade röster när det kommer till att skapa innehåll på era plattformar?

”Vi använder aldrig AI för att förvränga verkligheten, och arbetar inte med AI-genererade röster. Däremot används ibland AI som verktyg för att sammanfatta texter eller generera bilder”.

Hur ser ni på det fortsatta samarbetet inom Tidöavtalet efter det som avslöjats?

”Det är oacceptabelt att partier arbetar med anonyma trollkonton och detta måste upphöra. Liberalerna är tydliga med att det måste få konsekvenser”.

Socialdemokraternas Magdalena Andersson.

Socialdemokraterna:

Hur ser ni på avslöjandet om Sverigedemokraternas så kallade “trollfabriker”?

”Syftet med trollfabriker är att med fejkkonton sprida vilseledande information, hot och hat för att skapa splittring och påverka val. Det är inget annat än att bedra svenska folket. Jimmie Åkessons försvar av metoden, och anklagelser mot fri oberoende media, visar vilket extremt parti Sverigedemokraterna är. Det här är allvarligt, inte minst för att SD har tjänstemän placerade centralt i Regeringskansliet”.

”Vi är nu mitt i en valrörelse. Statsminister Ulf Kristersson måste svara på vad han kommer att göra för att säkerställa att EU-valet kan genomföras utan otillbörlig påverkan av den trollfabrik som Jimmie Åkesson avser fortsätta driva”.

Hur arbetar ni i partiet/er kommunikationsavdelning med sociala medier? 

”Vi har ett team som jobbar med partiets digitala kanaler samt partiledningen på sociala medier. Det innefattar att producera innehåll till hemsida, Facebook, Instagram, Youtube, Threads och Tiktok. Vi gör både aktuellt innehåll, som när vi vill nå ut med en nyhet eller när vi vill kommentera på en omvärldshändelse”.

Vilka plattformar fokuserar ni på och skiljer sig arbetet åt på dessa olika plattformar?

”Vi finns på FB, IG, Tiktok, Youtube och Threads. Vi prioriterar plattformarna utefter var svenska folket är. Till exempel är Threads en liten kanal, så den prioriteras inte först när vi ska publicera innehåll. Vi anpassar också innehåll efter plattformen – både formmässigt och efter målgrupp”.

Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?

”Nej”.

Var anser ni att gränsen går för “politisk” satir?

”När avsändaren inte är transparent och när innehållet bygger på direkta osanningar utan att vara tydlig med det. Hat och hot är såklart aldrig okej. Vi är övertygade om att politisk satir kan vara både roligt och nyttig för det politiska samtalet samt för att få fler att få upp ögonen för politiken. Det kan vara tufft och kontrasterande mellan olika politiska uppfattningar, men det måste göras med finess och ärlighet”.

Hur ser ni på att använda exempelvis AI-genererade röster när det kommer till att skapa innehåll på era plattformar?

”Det ska alltid vara tydligt när innehåll är AI-genererat och inte autentiskt/verkligt. Annars riskerar det att vara vilseledande. Även om ett vant öga kan se att något uppenbart är AI-genererat eller fejk kan ingen förutsätta att mottagaren ska förstå att det inte är på riktigt”.

Vänsterpartiets kanslichef Kalle Larsson:

Kalle Larsson.

Hur ser ni på avslöjandet om Sverigedemokraternas så kallade “trollfabriker”?

”Det är ett viktigt avslöjande som måste få konsekvenser. Statsministern måste säkra att EU-valet kan genomföras på ett korrekt och demokratiskt sätt, utan vare sig ryska eller inhemska trollfabriker”.

Hur arbetar ni i partiet/er kommunikationsavdelning med sociala medier?

”Kansliet hanterar partiets konton i sociala medier och hjälper även partiledare och toppkandidat i EU-valet med deras, samt stöttar andra att vara aktiva i sina sociala medier”.

Vilka plattformar fokuserar ni på och skiljer sig arbetet åt på de olika plattformarna?

”Vi fokuserar på TikTok, Instagram, Facebook, X och Youtube. Skillnaderna handlar framför allt om hur respektive plattform fungerar, tex att TikTok handlar om korta klipp, medan delningsbilder och text har mer utrymme på Facebook och Instagram”.

Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?

”Nej, det är inte någon del av partiets kommunikation och ingen anställd har det som arbetsuppgift eller gör det inom ramen för sin tjänst, vilket ju är fallet med SD. Vi som arbetsgivare kartlägger dock inte anställdas vanliga privata konton”.

Var anser ni att gränsen går för “politisk” satir?

”Satir har sin roll i politiken, men bara för att man kallar något satir kan man inte säga vad som helst. Hat, hot och rasism ska inte ha någon plats”.

Hur ser ni på att använda exempelvis AI-genererade röster när det kommer till att skapa innehåll på era plattformar?

”Mig veterligen har vi aldrig använt det. Man kan tänka sig användningar som är helt oproblematiska, men det är förkastligt om det görs med syfte att få människor att tro att någon sagt något den inte har sagt”

Katrin Wissing.

Miljöpartiets partisekreterare Katrin Wissing:

Hur ser ni på avslöjandet om Sverigedemokraternas så kallade “trollfabriker”?

”Kalla Fakta bekräftar svart på vitt vilka metoder Sverigedemokraterna är beredda att använda för att sprida desinformation och förlöjligande nidbilder av sina motståndare. Det är uppseendeväckande och upprörande, om än inte förvånande. Vi har känt av deras trollfabriker i många år. Nu är vi mitt uppe i en valrörelse som handlar om att försvara demokratin i hela Europa - samtidigt som vi i Sverige har en regering som bygger på stöd av ett parti som aktivt arbetar för att undergräva demokratin och det politiska samtalet. Trollfabrikens viktigaste uppgift är inte att sprida Sverigedemokraternas budskap, utan att tysta motståndares röster”.

”Ulf Kristersson och Moderaterna är ansvariga för att ha släppt in trollfabriken i Regeringskansliet och måste stå till svars för den legitimering av SD och deras metoder som de har möjliggjort”.

Hur arbetar ni i partiet/er kommunikationsavdelning med sociala medier?

”Vi har officiella partikonton på Facebook, Instagram, Tiktok och X. Kommunikationsavdelningen ansvarar också för att hjälpa språkrören med innehåll till deras konton. Vi i Miljöpartiet de gröna köper inte innehåll av influencers eller använder dolda konton. Vår paraplyorganisation på europeisk nivå, EGP, har betalda samarbeten med influencers men då är det alltid synligt att det är ett betalt samarbete”.

Vilka plattformar fokuserar ni på och skiljer sig arbetet åt på dessa olika plattformar?

”Vi använder olika kanaler för att nå olika målgrupper med olika budskap”.

Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?

”Nej”.

Var anser ni att gränsen går för “politisk” satir?

”Politisk satir är ett kraftfullt verktyg för att ställa politiker till svars och avslöja oegentligheter inom politiken. Vi värnar det öppna och fria samhället. Att använda hatisk retorik för att tysta motståndare går inte att kalla politisk satir”.

Hur ser ni på att använda exempelvis AI-genererade röster när det kommer till att skapa innehåll på era plattformar?

”Att använda AI för att skapa innehåll är redan vanligt och kommer bli vanligare. Däremot är det viktigt med öppenhet och transparens kring hur det används. Att använda AI för att imitera en politiker i syfte att förvränga eller förfalska deras budskap är inte okej. Vi har inte använt AI för att generera röster hittills”.

Muharrem Demirok.

Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok:

Hur ser ni på avslöjandet om Sverigedemokraternas så kallade “trollfabriker”?

”Det är otroligt allvarligt. Kalla Faktas avslöjande kring Sverigedemokraternas trollfabriker sätter det vi är många som misstänkt och varnat för i fullt dagsljus. Sveriges näst största parti ägnar sig åt att sprida systematiserad desinformation. Nu krävs aktiva åtgärder, det är direkt nödvändigt om vi ska hålla gränsen för friheten och demokratin”.

Hur arbetar ni i partiet/er kommunikationsavdelning med sociala medier?

”Vi har anställda som hanterar partiets officiella konton i sociala medier och hjälper till att hantera partiledarens officiella konton. Nu i EU-valrörelsen sköter kommunikationsavdelningen till viss del också toppkandidaternas konton”

Vilka plattformar fokuserar ni på och skiljer sig arbetet åt på de olika plattformarna?

”Vi fokuserar på Instagram, Facebook, X och Tiktok. Vi använder även LinkedIn. Arbetet skiljer sig såklart mellan plattformarna eftersom målgrupperna är så olika på dem. Arbetet på Facebook, Instagram och Tiktok är mer planerat och på X är det mer reaktivt och snabbt.

Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?
”Nej, Centerpartiet använder endast öppna konton och våra företrädare är öppna med sin partitillhörighet”.

Var anser ni att gränsen går för “politisk” satir?

”Vi älskar satir och humor i alla former, men det SD sysslar med uppviglar till hat och hot. Det är inte satir eller humor”.

Hur ser ni på att använda exempelvis AI-genererade röster när det kommer till att skapa innehåll på era plattformar?

”Vi har använt AI i en valfilm där vi bytte ut en medarbetares ansikte mot Vladimir Putins och i valannonser för att skapa bilder. Det har vi varit öppna med. Röster har vi inte genererat och vår kommunikationsavdelning använder i övrigt inte AI för att skapa falska röster eller filmer”.

Moderaternas Ulf Kristersson.

Moderaterna:

Hur ser ni på avslöjandet om Sverigedemokraternas så kallade “trollfabriker”?

”Vi ansvarar inte för SD:s kommunikationsavdelning, utan det gör SD. Vad vi tycker om problemen som funnits där har vi varit tydliga med. Det är bra att SD nu vidtar åtgärder för att ändra hur deras kommunikationsavdelning fungerar”.

Hur arbetar ni i partiet/er kommunikationsavdelning med sociala medier?

”Vi arbetar med närvaro på alla större sociala medieplattformar”.

Vilka plattformar fokuserar ni på och skiljer sig arbetet åt på de olika plattformarna?

”Instagram, Facebook, TikTok är våra primära kanaler. På TikTok är det till exempel ett mer lättsamt innehåll”.

Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?

”Nej, Moderaterna arbetar inte på det sättet”.

Var anser ni att gränsen går för “politisk” satir?

”Det är inte upp till politiska partier att avgöra”.

Hur ser ni på att använda exempelvis AI-genererade röster när det kommer till att skapa innehåll på era plattformar?

”Vi är positiva till att använda flera olika verktyg för att skapa innehåll till våra plattformar”.

Hur ser ni på det fortsatta samarbetet inom Tidöavtalet efter det som avslöjats?

”Moderaterna och SD är två ganska olika partier. Men vi är överens i de viktiga sakfrågorna, vilket gör att den moderatledda regeringen nu steg för steg kan få ordning på Sverige”.

Kristdemokraternas Ebba Busch.

Kristdemokraterna:

Hur ser ni på avslöjandet om Sverigedemokraternas så kallade “trollfabriker”?

”Att det är allvarligt, det påverkar det demokratiska samtalet, vilket i slutändan drabbar väljarna. Vi har själva sett hur deras metoder drabbat en av våra främsta företrädare. Detta har vi också tydligt framfört till SD”.

Hur arbetar ni i partiet/er kommunikationsavdelning med sociala medier?

”Med konton i partiets namn. Sen har även våra företrädare konton där vi bistår med att ta fram material”.

Vilka plattformar fokuserar ni på och skiljer sig arbetet åt på de olika plattformarna?

”Facebook, Instagram och X. Exempelvis arbetar vi mer med rörlig media och kortare texter på Instagram än på Facebook”.

Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?

”Nej”.

Var anser ni att gränsen går för “politisk” satir?

”Satir är ofta ett bra kommunikativt grepp för att skapa opinion. Gränsen går vid om det syftar till att sprida desinformation om sina meningsmotståndare eller har tydliga rasistiska eller andra rent kränkande anspelningar”.

Hur ser ni på att använda exempelvis AI-genererade röster när det kommer till att skapa innehåll på era plattformar?

”Det är ingenting vi hittills har använt oss av. Det viktiga är att det i så fall framgår att materialet är AI-genererat”.

Hur ser ni på det fortsatta samarbetet inom Tidöavtalet efter det som avslöjats?

”Samarbetet utgår från att vi i sakpolitiska frågor har gemensam syn på vad som ska göras för att få ordning på Sverige. De tidigare åtta åren av socialdemokratiskt styre har försatt Sverige i enorma problem inom i stort sett alla områden. Även om det kommer att ta tid att lösa så är vi på rätt kurs, och det arbetet är vi fast beslutna om att fortsätta”.