Hoppa till innehållAftonbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

Svenskarnas intresse för Twitter minskar

Publicerad 2014-03-17

Intresset för det sociala nätverket Twitter minskar i Sverige.

Förra året anslöt sig 14 procentenheter färre användare, uppger Dagens Nyheter.

Enda undantaget är ungdomar.

Sedan 2009 har intresset för det sociala nätverket Twitter vuxit explosionsartat i Sverige.

Mellan 2011 och 2012 ökade antalet svenska användare med 86 procent.

Men sedan dess har det minskat - rejält.

Antalet aktiva användare ökade med knappa 13 procent under förra året, visar en ny undersökning från Intellecta Corporate publicerad i dagens DN.

"Följer varandra"

Tidigare har användare inom media, politik, sport, IT/sociala medier och kändisar dominerat, skriver tidningen.

I år står ungdomar för ökningen. 

– Ungdomar följer nästan bara varandra. För dem är Twitter mer som en chatt, där man följer vänner från det verkliga livet, säger Hampus Brynolf som gjort studien.

Något de inte är ensamma om.

Undersökningen visar nämligen att användarna ofta följer likasinnade: sportnördar följer sportnördar, journalister följer journalister och så vidare.

Närmare en miljard användare

Anledningen till att ökningen stannat av är, enligt Brynolf, att så många redan gått med.

– De flesta politiker, journalister och kändisar har redan ett konto, säger han.

Omkring 17 procent av svenskarna har Twitter.

Totalt finns 645 750 000 användare i världen, de flesta är inaktiva. 8 procent av användarna står för 81 procent av innehållet.