Prinsessbröllopet – en ren vinstaffär
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-05
Svensk handel: Kan inbringa 2,5 miljarder extra till detaljhandeln
Kostnaderna för ett kungligt bröllop är höga.
Men den ekonomiska vinsten kan också bli stor.
Många tror att turismen och försäljningen av minnessaker såsom muggar, t-shirts, bakelser och annat som har anknytning till bröllopet kommer inbringa stora inkomster.
När kronprinsessan fyllde 30 år 2007 fördubblades kungens vinst från souvenir- och kaférörelse på Solliden, ett faktum som tyder på att det finns ett stort intresse för kungafamiljen. Ett intresse som också tydligt visar sig i samband med större tilldragelser.
Många av Aftonbladets läsare har reagerat negativt på att kungen har begärt extra pengar för att finansiera kronprinsessans bröllop. Andra har menat att Victorias och Daniels bröllop i själva verket är en ren vinstaffär för Sverige.
– Vi har tagit fram beräkningar på att alla tillresta turister, gäster och journalister kommer att ge 2,5 miljarder extra till detaljhandeln. Det är mycket pengar, konstaterar Margareta Ternell, pressansvarig på branschorganisationen Svensk Handel.
Souvenirer
Främst är det bröllopsrelaterade varor som räknas in i den summan.
– Det kan vara allt från souvenirer i form av t-shirtar, pennor, muggar och samlaralbum samt "bröllopserbjudanden" från exempelvis elektronikhandeln.
Det är under några veckor före, under och efter bröllopet som de stora summorna väntas strömma in.
– Kommersen kommer undan för undan att stegras. Under de tre dagarna som bröllopet äger rum, tror vi att de som reser till Stockholm kommer ge cirka 30 miljoner extra till detaljhandeln.
Men också andra branscher kommer att gynnas.
– Däribland kan vi räkna in restaurangnäringen, transportnäringen, hotell och olika event.
Marknadsför Sverige
Enligt Margareta Ternell innebär kronprinsessans bröllop även en långsiktig marknadsföring av Sverige i resten av världen.
– Det blir ju ett fokus på Sverige och Stockholm i och med alla journalister som kommer hit och tar med sig bilder och annat ut i världen. Sedan är det ju också alla turister och gäster!
Är det främst Stockholm som påverkas positivt?
– Hela Sverige kan gynnas i och med att man kommer kunna köpa de här produkterna över hela landet. Men sen tror vi ju även att en del turister kommer ta sig till andra delar av landet.
Hur mycket är den marknadsföringen värd?
– Det är svårt att sätta en summa på det, men marknadsföringen är långsiktig och det kan vara ett värde i sig. Människor i andra länder kan bli mer intresserade av att resa till Stockholm och Sverige för att se vad vi har att erbjuda. Det kommer gynna turismen i stort och därmed även detaljhandeln och alla andra branscher.
Kan kronprinsessans bröllop påverka konjukturen på ett positivt sätt?
– Inte ger det en negativ effekt i alla fall! Jag ser det som att bröllopet ger en psykologiskt positiv effekt, att något positivt och trevligt händer när allt annat är svart.
Kan det ge en uppsving för bröllopsnäringen?
– Jag tror det kan ge en effekt i form av merförsäljning av festkläder. Där tror vi på en positiv påverkan.