Här är resterna av Herculesplanet

Publicerad 2012-04-13

De största bitarna är två meter stora.

Men de flesta är bara någon decimeter.

I dag visar Haverikommissionen för första gången upp vrakdelar från Herculesplanet som bärgats från Kebnekaise.

En militärhelikopter som deltog i sökandet efter det kraschade Hercules-planet vid Kebnekaise.

Det norska Herculesplanet kraschade  i Kebnekaiseområdet 15 mars i år, sedan dess har ett intensivt bärgningsarbete pågått i området.

För första gången visas vrakdelarna i dag upp för pressen i en hangar utanför Kiruna.

Bärgingsarbetet fortsätter

Polisen har sedan kraschen bistått Haverikommissionens arbete med två team som är specialiserade på DVI, Disaster Victim Identification. Dessa team har med hjälp av sökhundar och lavinhundar arbetat med identifieringen av de fem omkomna.

Men bärgningsarbetet är långt ifrån klart. Haverikommissionen har försökt fastställa hur olyckan gått till, men det svarta lådorna har ännu inte hittats.

– Många delar ligger kvar under två till fyra meter snö. När det blir sommar i augusti kommer det ligga 20 ton skrot ovanpå berget, säger Håkan Alselind, enhetschef för Norra Lapplandspolisen.

DVI ska återvända

Med hjälp av DVI-grupperna lyckades polisen i veckan fastställa identiteten på de omkomna.

– Men vi ska återvända till platsen när det är mindre snö. Målet är att få rätt på alla delar, säger Urban Johansson, insatsledare för den norra DVI-gruppen Team Arctic till Aftonbladet.

– Det här är ingen terräng där det någonsin är snöfritt. Har vi otur blir det en kort sommar och en tidig höst.

Förhoppningen är att DVI-grupperna ska vara klara med sitt arbete i september.

”Risker för allmänheten”

Delar av Kebnekaise har varit avspärrat sedan olyckan, men vissa avspärrningar kommer successivt att hävas vilket Haverikommissionen motsätter sig.

– Det finns vissa risker för allmänheten i området på många sätt, faktiskt, det finns explosivt materiel på planet som vi inte hittat, det finns tryckbehållare, krutpatroner, det kan finnas skadade däck som exploderar i vårsolen, säger Agne Widholm, haverikommissionens utredningsledare, till TT.