Jätteplan i drama ovanför Arlanda

Uppdaterad 2012-07-02 | Publicerad 2012-07-01

Dramatik Air France-planet tvingades vända efter att tre personer skadat sig i svår turbulens.

Air France-planet fick problem i luftrummet ovanför Arlanda.

För att kunna landa i Paris dumpade planet bränsle över Östersjön.

– Det kan röra sig om 90 000 liter bränsle, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

HELT OM. Grafiken visar planets dramatiska vändning i luftrummet ovanför Arlanda och Stockholm. På flightradar24 kan du följa planets väg tillbaka till Paris.

AF276 var på väg från Charles De Gaulle-flygplatsen i Paris till Narita-flygplatsen i Tokyo. Men ovanför Arlanda fick planet problem.

– Enligt uppgift har man upptäckt att man hade problem med en dörr på flygplanet, säger Lars Grantinger, assisterande räddningsledare vid Flygräddningscentralen i Göteborg.

Vände tillbaka

Flygplanet sjönk snabbt ner till 7 600 meters höjd. Strax söder om Mariehamn på Åland vände planet tillbaka till Sverige och svängde sedan ut över Östersjön.

– Det är en bränsledumpning som genomförs, säger Lars Grantinger.

Han fortsätter:

– Det här är ett väldigt stort flygplan som har en maximalt tillåten landningsvikt. Därför vill man bli av med det överflödiga bränslet som finns ombord.

Stora mängder bränsle

Luftfartsverket uppger att man inte vet hur mycket flygbränsle som dumpades. Men enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll kan det röra sig om mycket stora mängder.

– Det handlar om världens största flygplan och en lång flygning. Piloten har troligtvis dumpat en tredjedel av lasten, det kan röra sig om 90.000 liter.

Hans Kjäll säger att den troligaste orsaken bakom incidenten är att besättningen fick en så kallad dörrvarning.

– Eftersom de valde att lämna marschhöjden så bedömde man nog att den fanns risk för att man skulle förlora kabintrycket, säger Johan Kjäll.

Mycket ovanligt

Svensk Pilotförenings ordförande, piloten Gunnar Mandahl, säger att händelsen är mycket sällsynt.

– De flesta piloter behöver aldrig göra den här manövern i sin karriär.

Enligt Gunnar Mandahl pumpas bränslet vanligtvis ut från ett hål eller en lucka i flygplanets vinge. Bränslet dunstar sedan av i atmosfären.

– Man blir anvisad ett område på hög höjd av flygledningen där det inte är någon annan flygtrafik. Bränslet blir som en dimma i atmosfären och man vill inte ha trafik som flyger igenom det, säger Gunnar Mandahl.

Världens största

Luftfartsverket bekräftar att besättningen på det aktuella planet har begärt att få dumpa bränsle över Östersjön. Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket, betecknar händelsen som "mycket ovanlig".

– Vi har mottagit deras begäran. Men jag kan inte i detalj gå in på hur vi hanterar en sån här situation, säger han.

Enligt Luftfartsverket pågick bränsledumpningen i 25 minuter. Planet lämnade svenskt luftrum klockan 17.45 och landade senare i Paris.

Det aktuella planet är en Airbus A380 med 516 sittplatser. Modellen är världens största passagerarflygplan och rymmer som mest 853 personer.