Skarsgård om Forman: Rå och brutal ärlighet
Publicerad 2018-04-14
Den tjeckisk-amerikanske filmregissören Milos Forman, som bland annat gjort "Gökboet" och "Amadeus", är död, uppger flera medier. Han blev 86 år.
– Han hade en rå och brutal ärlighet, säger Stellan Skarsgård, som arbetat med honom.
Enligt den tjeckiska nyhetsbyrån CTK avled Forman, som bodde i USA, hastigt i går efter en kort tids sjukdom.
– Han avled i stillhet omgiven av sin familj och sina närmaste, säger hans fru Martina Zborilova-Forman till CTK.
Svenske skådespelaren Stellan Skarsgård arbetade med Milos Forman i filmen "Goya's ghosts" från 2006. Han tycker att Forman var en stor filmskapare och han nämner "Taking off" från 1971 som en av sina absoluta favoritfilmer.
– Han hade en rå och brutal ärlighet och han lade sig inte i skådespelarnas arbete. Jag kommer ihåg när Natalie Portman under inspelningen frågade "hur ska jag göra det här?" och Forman svarade "det där är ditt jobb", säger han till TT.
"Riktiga jädra klassiker"
TT:s filmrecensent Miranda Sigander säger att Forman var med och revolutionerade filmkonsten på två platser under två olika perioder.
– Det är kul att han revitaliserade den tjeckoslovakiska filmindustrin och sedan när han flyttade till USA var han en del av en revitaliserande kraft i Hollywoodfilmen också. Han fick verka under en superintressant period i amerikansk film, säger hon.
Hon beskriver honom som en stor satiriker vars filmer kommer att leva kvar länge.
– Han har gjort filmer som är riktiga jädra klassiker som alla har sett. Han har ju även fram till 2000-talet gjort filmer som är riktigt bra, kanske främst "Man on the moon". Alla som lyckas få något vettigt ur Jim Carrey är ju bra på vad de gör. Han är en riktigt bra skådis, men det är inte alltid han får visa det. Men Milos Forman lyckades få fram det i den filmen.
Filmrecensenten Gunnar Rehlin beskriver Forman som en av de riktigt stora.
– Han var en av de stora nutidsregissörerna som för evigt har skrivit in sig i filmhistorien med "Gökboet" och "Amadeus", men man får absolut inte glömma filmerna han gjorde i Tjeckoslovakien innan han flyttade. Det är filmer som fortfarande står sig.
"Ingen man satte sig på"
Rehlin har intervjuat Forman flera gånger.
– Senast träffade jag honom i Prag för 10–12 år sedan. Han var ganska tuff, även i intervjuer. När jag var på inspelningen av "Ragtime" i London hade jag glömt sätta på bandaren och bad honom att ta det igen och då blev han otroligt irriterad. Han var ingen som man satte sig på direkt.
Forman var inte bara inflytelserik inom film. Svenska tonsättaren Andrea Tarrodi, vars musik just nu står i fokus på årets tonsättarweekend på Konserthuset i Stockholm, berättar att hon golvades av "Amadeus" som sexåring. Filmen fick henne redan då att vilja bli tonsättare.
"Jag tror det framför allt var Formans fullkomliga förståelse för musikens innersta väsen och hans sätt att låta den vara en så stark berättarröst i filmen som gjorde att jag som liten sexåring bara liksom sögs in i Mozarts musik. Inga barriärer. Ser filmen minst en gång om året faktiskt och tröttnar aldrig", skriver hon i ett sms till TT.
Uppror och uppkäftighet
På 60-talet anslöt sig Forman till den nya våg av filmskapare som kritiserade kommuniststyret i Tjeckoslovakien.
I hemlandet hann han regissera filmer som "Det svarta fåret" (1963) och "En blondins kärleksaffär" (1965) innan den sovjetiska invasionen 1968 grusade drömmarna om demokrati. Forman tvingades emigrera till USA och blev amerikansk medborgare 1977.
– Även när han gjorde film i USA fick han över den europeiska känslan. Upprorskänslan som fanns i de Tjeckoslovakiska filmerna förde han med sig. "Gökboet" är en av alla tiders bästa upprorsfilmer. "Amadeus" handlar ju också om uppror och uppkäftighet, säger Gunnar Rehlin.
Han etablerade sig i Hollywood med komedin "Taking off" från 1971 och fick sitt stora internationella genombrott 1975 med "Gökboet", som vann fem Oscarsstatyetter, bland annat för bästa film och bästa regi.
1983 återvände han till hemlandet för att spela in "Amadeus". Filmen hade premiär året därpå och belönades med åtta Oscarsstatyetter.