Så ska förra årets tågkaos undvikas

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-24

”Det vore synd att säga att vi kommer att klara det här galant”, säger Linda Thulin på Trafikverkets riksledning.

Med en snögeneral ska förra vinterns tågkaos undvikas.

I bästa fall.

– Det vore synd att säga att vi kommer att klara det här galant, säger Linda Thulin på Trafikverkets riksledning.

På Trafikverkets driftledningscentral för tågtrafiken i Stockholmsområdet — en av landets åtta ledningscentraler — blippar det grönt, vitt och rött på "Sveriges längsta dataspel". Så kallas spårplanen, 64 bildskärmar uppmonterade på en 50 meter lång, svängd vägg. Framför skärmarna där varje tåg i regionen kan följas direkt sitter en operativ chef med ett gäng trafikledare och trafikinformatörer.

Krisutredning

Efter förra årets snö- och köldkaos, då förseningarna i tågtrafiken fördubblades jämfört med en vanlig vinter, tillsattes en krisutredning.

Resultatet: Trafikverket satsar 400 miljoner kronor på ökad snöberedskap och skapar en "snögeneral".

– Det handlar om att höja beredskapen i organisationen, att vi följer läget på annat sätt än normalt, säger Linda Thulin, sektionschef på Trafikverkets riksledning.

”Lite bättre”

När SMHI i går gick ut med en klass 2-varning för omfattande snöfall i östra Götaland fanns snögeneralen på plats i Borlänge. Den borlängebaserade riksoperativa chefen för de åtta driftledningscentralerna är numera även snögeneral, när det behövs. Till sin hjälp får snögeneralen stöd beroende på läge, i går handlade det om en väderanalytiker.

Men vädergeneralen och de 400 miljonerna ändrar inte så mycket, om snökaoset slår till i år igen:

– Lite bättre är vi, men kanske inte så bra som resenären förväntar sig. Till nästa vinter tror jag att det kommer att fungera betydligt bättre, säger Linda Thulin.