Deras smarta idé kan rädda Uppsalas företag
Publicerad 2020-03-19
Inom loppet av bara några timmar hade näringsliv, politiker och beslutsfattare i hela Uppsala samlats i kampen mot coronavirusets negativa effekter.
Nu hoppas grundarna bakom Facebook-gruppen Uppsala Unite att succén ska sprida sig även till andra städer.
– Vi startade gruppen för att tillsammans kunna kraftsamla och skapa branschöverskridande samarbeten, och på bara några dagar har det exploderat i olika kreativa lösningar.
De är båda framgångsrika kvinnor, i samma stad, och med liknande inriktning på sina företag.
Trots det ser sig inte Charlotte da Silva, som driver kommunikationsbyrån Salgado, och Ida Lundén som driver det kvinnliga affärsnätverket Goaldiggers samt äger en digital mediebyrå, som konkurrenter.
– Jag och Charlotte pratar i princip varje dag. Vi ser oss absolut inte som konkurrenter, tvärtom vill vi hjälpa varandra, säger Ida Lundén som tillsammans med Charlotte da Silva fick idén om en gemensam Facebook-grupp så sent som i fredags.
– Vi fick idén i fredags, och i lördags kväll började vi skissa på upplägget och vid midnatt ungefär hade vi satt upp gruppen Uppsala Unite på Facebook och börjat bjuda in både företagare, politiker och beslutsfattare. Redan dagen efter hade flera hundra gått med.
Varför startade ni den här gruppen?
– För det första vill jag poängtera att vi gör det här ideellt, och vi ser den här gruppen som ett sätt att få fart på Uppsala igen med tanke på de negativa effekter som coronaviruset har för många, fortsätter Ida Lundén.
Nästan 500 medlemmar på några dagar
På bara några dagar har Facebook-gruppen växt i en rasande fart, och i skrivande stund närmar man sig 500 medlemmar. Men antalet medlemmar är inte det viktigaste menar Ida Lundén.
– Medlemsantalet är inte det vi fokuserar på. Det viktigaste för oss är att samla näringsliv, politiker och beslutsfattare som tillsammans hjälpa varandra och komma med kreativa idéer på hur vi ska få igång Uppsala igen.
Hur har det gått hittills?
– Gruppen har fått ett helt fantastiskt genomslag, och på bara några dagar har det exploderat i olika kreativa lösningar som i vissa fall redan har fått igång försäljningen.
Redo att hjälpa företagare från andra städer
Efter succén med Uppsala Unite hoppas nu duon att konceptet ska sprida sig även utanför Uppsalas gränser och till andra städer.
– Med tanke på det fantastiska drivet och samarbetet vi ser här i Uppsala hoppas jag att företagare från andra städer vill göra samma sak. Vi har ingen möjlighet att själva driva liknande grupper i andra städer, men om någon hör av sig kopierar vi gärna vårt koncept och ger bort det, fortsätter Ida Lundén som tycker att det är häftigt att se företagarna hjälpa varandra.
– Ja, vad ska jag säga, det är riktigt coolt. Det här är ett unikt forum, jag tror inte det finns någon annan digital plattform i Sverige där både näringsliv och beslutsfattare tillsammans kommer på idéer och får saker att hända direkt – i realtid.
Får vem som helst vara med i gruppen?
– Gruppen är sluten, men om man känner att man har någonting att bidra med så kan man ansöka om att bli medlem. För oss är det viktigt med en god ton i diskussionerna, att vi lägger prestigen och konkurrensen åt sidan, och att vi tillsammans ska hjälpa varandra att överleva den här krisen.
Kommunalrådet hyllar initiativet
En av medlemmarna i Uppsala Unite är Moderaternas kommunalråd, Therez Almerfors (M), och hon hyllar initiativet.
– Jag tycker att det är fantastiskt. Speciellt att man har fått med både lokal- och riksdagspolitiker tillsammans med alla Uppsalaföretag, säger Therez Almerfors (M), som hoppas att samarbetet ska få en lindrande effekt på de negativa effekterna av oron för viruset.
– Man märker hur ansträngd situationen är redan nu, så jag hoppas att man fortsätter hitta nya kreativa idéer och sätt att hålla verksamheten igång för våra Uppsalaföretag.