XXL:s tf vd Johan Ljung berömmer granskningen: Vi kan bli bättre
XXL-anställd berättar: ”Gjorde ont hugga kniven i barnskor”
Uppdaterad 2019-06-21 | Publicerad 2019-06-20
En av de anställda vid XXL mådde dåligt av att skära sönder hela kläder och skor – för att de skulle brännas upp.
Men det ska ha varit en tydlig order.
– Det gjorde ont i mig när jag skulle hugga kniven i ett par barnskor, berättar den tidigare anställde som vill vara anonym.
Aftonbladets avslöjande om XXL:s destruktion av nya, fullt användbara kläder och sportutrustning har fått en enorm respons.
Anställda i en rad andra butikskedjor har hört av sig och berättat om liknande förhållanden: De beordras ha sönder kläder och annat som kommer i retur – trots att det i vissa fall inte är några fel på dem.
Det ska även ha skett i XXL:s butik i Sisjön, Göteborg, där koncernens nuvarande högste chef Johan Ljung, tidigare var butikschef.
Den anställde menar att Johan Ljung direkt beordrade den hanteringen.
”Förstör dragkedjorna”
– Jag blev beordrad att förstöra returer som kom till butiken. Skor, hjälmar, kläder och alla möjliga sportartiklar.
– Chefen gav mig en kniv och sa: Och så får du hugga i skorna så att det verkligen är garanterat att det inte går att använda dem? Vänta nu sa jag: Ska jag förstöra de här sakerna? Jaja, sa chefen. Knäck det som går att knäcka, det är bra att dragkedjorna förstörs så de inte går att använda.
– Jag blev så chockad över det här, naiv som man är. Men det var en av arbetsuppgifterna. Det var deras policy.
”Hade kunnat skänkas”
Den tidigare anställde berättar att det rörde sig alla möjliga sportartiklar som togs sönder.
Det var inga fel på grejorna?
– Vissa saker var väl något måndagsexemplar, vissa saker var trasiga men verkligen inte allt!
De hade lika gärna kunnat skänkas till behövande?
– Absolut, gud ja! Jag sa flera gånger: Ska jag verkligen göra det här?
Den tidigare XXL-medarbetaren vill också framhålla att just XXL inte är unika i sammanhanget med destruera kläder, skor och andra artiklar.
– Leverantörerna kräver att reklamationer ska förstöras i stället för att de tar ansvar som leverantörer och tar emot returer. I stället faller ansvaret på butikerna. Men självklart borde XXL och övriga företag motsätta sig leverantörernas regler, men, money talks.
XXLs vd: ”Har följt avtal”
Johan Ljung säger att han som säljare för många år sedan, och även som tidigare varuhuschef, alltid följt branschens standardförfarande, företagets rutiner och skrivna, bindande avtal.
Som tillförordnad vd säger han om hanteringen:
– Detta handlar om reklamationer, inte returer, det är en väsentlig skillnad. Det ligger i sunt förnuft att ett företag som ska skapa resultat inte tar sönder nya varor, istället för att rabattera priset. Reklamerade varor som därmed inte är XXL:s egendom ska enligt många av våra leverantörsavtal – om de inte sänds tillbaka till leverantör – göras oanvändbara innan de kasseras i återvinningskärl. Många reklamationer är ju trasiga eller defekta, därav anledningen att de har reklamerats av konsumenten.
– En cykelhjälm som reklameras kan se hel ut och verka ny och fräsch vid en snabb anblick, men kan rentav vara en fara för användaren.
”En viktig branschfråga”
Varför reklamationer ska göras obrukbara vill Johan Ljung inte svara på.
– Det är bättre att frågan ställs direkt till leverantörer, säger han. Detta är en viktig och aktuell branschfråga som gäller hela sportbranschen och faktiskt detaljhandeln.
Johan Ljung uppger samtidigt att Aftonbladets granskning redan lett till förändringar.
– Den grävande journalistiken som resulterat i denna artikel har uppmärksammat oss på att vi måste se över och utveckla vår återvinning av textilier, vilket vi redan senaste veckan har agerat ytterst konkret på. Sådan här feedback är ytterst värdefullt för oss då vi alltid siktar på att bli bättre.