Elfel på flygplats i Krabi – resenärer strandade
Otydliga besked från flygbolaget: Force majeure
Publicerad 2023-02-27
Ett 80-tal svenskar är strandade i Bangkok efter att ett elfel försenat deras flyg.
En av dem som ännu inte fått besked från flygbolaget Thai Airways när de kan flygas hem är Johan Lindström.
– Det var jättejobbig stämning inatt. Det var många familjer med små spädbarn och gråtande mammor och gråtande barn, säger han.
Under söndagen drabbades flygplatsen på den thailändska turistorten Krabi av ett elfel, som slog ut flygtrafiken under några timmar.
– Det var strömavbrott på flygplatsen så landningsbanan hade ingen belysning och inga plan kunde landa eller lyfta, säger Johan Lindström.
Johan Lindström har varit på två veckors semester på Koh Lanta med sin fru, två barn, mamma och svärmor. De var bland de 80-tal svenskar som missade sitt plan till Bangkok och flygen hem till Sverige.
Beskedet från Thai Airways, som Johan Lindström och flera andra resenärer flyger med, var att de skulle få hjälp av personal på flygplatsen i Bangkok.
Aggressiv och panikartad stämning
Väl där fick de ett helt annat besked av flygbolaget.
– De sa bara ”vi kan inte hjälpa er” för det hände i Krabi. Man trodde att man skulle få hjälp när det krisar, säger Johan Lindström.
Flygbolaget menar att de inte har ansvar då felet var på flygplatsen.
Han har varit fast på flygplatsen i Bangkok sedan klockan tre i natt, thailändsk tid. Bilder visar hur folk ligger och sover på golvet och på bänkar.
Johan Lindström vittnar om en dålig stämning bland de strandade Thailandsresenärerna under natten.
– Det var nästan aggressiv och lite panikartad stämning, säger Johan Lindström.
Klassas som force majeure
Flygbolaget har sagt att man ska komma med information till resenärerna klockan 18 lokal tid. Johan Lindström säger att han har börjat titta på att köpa en ny resa i väntan på besked.
– Det första plan vi har kunnat hitta är på fredag med Finnair, möjligtvis onsdag om vi har tur. Det skulle kosta mellan 80 000 och 105 000 kronor för oss och går via Indien, Turkiet och Frankfurt, säger Johan Lindström.
När Aftonbladet kontaktar Thai Airways i Sverige får vi lite oklara besked. Jonas Broström, försäljningschef på Thai Airways, säger först till Aftonbladet att resenärerna självklart kommer att få hjälp med både hotell och nya flygbiljetter.
Efter en stund ringer han upp igen.
– Jag har fått veta att det här klassas som force majeure och då blir det ett försäkringsärende. Så jag känner att jag måste få återkomma för jag får lite motsägelsefulla besked, säger Jonas Broström.
Efter några minuter återkommer han och säger att alla resenärer ska tas hem. Men de resenärer som tagit in på hotell får kontakta sitt försäkringsbolag för ersättning.
”Många flyg är fulla”
Hur lång tid det kan ta att få hem alla resenärer går inte säga, många flyg är fulla generellt, enligt Broström.
– Nej det är omöjligt. Men vi ska se till att de kommer hem så fort och säkert som det går, säger Jonas Broström.
I ett kommentarsfält på Facebook rasar resenärer mot Thai Airways. Vissa säger att man inte kommer att resa med flygbolaget igen efter det inträffade.
Johan Lindström har på plats fått olika besked. Det senaste han fått veta från sin resebyrå är att Thai Airways har ändrat sig och inte kommer att flyga hem dem.