Rekordmånga orkade rösta

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-08

T?ack, Aftonbladets läsare!

För visst var det väl ni som fixade rekordet som svar på vår kampanj ”Jag orkar rösta”?

Hur ska man annars förklara 43,8 procents valdeltagande – svenskt rekord i EU-val.

Sverige bröt trenden med minskat valdeltagande i Europa. Aldrig förr har så många svenskar röstat i ett EU-val som denna gång.

Det låter kanske överdrivet högtidligt för att beskriva ett val där mindre än hälften av befolkningen orkade gå till vallokalen. Icke desto mindre är det sant. Ett stadigt minskande valdeltagande i EU-val bröts i natt i Sverige.

För tio dagar sedan gjorde vi en mycket uppmärksammad löpsedel.

”Tråkigt meddelande till svenska folket” löd rubriken. Det var starten för en kampanj som syftade till att röra runt i stiltjen kring EU-valet. Lite mer än en gäspning måste det ju vara värt att ett gemensamt val äger rum på en kontinent där de värsta brotten mot mänskligheten som historien känner begåtts för bara drygt 60 år sedan.

Vi skred på kvällstidningsvis till verket genom att gå rakt på sak. När det gäller politik i Sverige betyder det pang på plånboken. Vi skickade ut vårt legendariska team Ebba och Kai på en turné genom landet med uppdraget att köpa så många röster som möjligt för 500 spänn om dagen.

Det blev smågodis i Gränna, havre till en häst, någon hundring till Lutherhjälpen och en hel rad andra upptåg för att få fram rösterna.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Den ena med finare titel än den andra rynkade på näsan åt Aftonbladets förakt för såväl läsare som demokrati.

I bloggosfären for reaktionerna kors och tvärs. Kampanjen fick på så vis avsedd effekt; uppmärksamhet åt det faktum att valet äger rum.

Man kan möjligen säga att vår lilla kampanj röjde ett sällan diskuterat demokratiskt problem: avsaknad av humor och oväntade grepp i politiken. Det är möjligen vad man kan kalla ett lyxproblem. Men det minskande engagemanget för EU-politik är allvarligare.

Margot Wallström, EU-kommissionens vice ordförande, med ett särskilt uppdrag att blåsa liv i EU-demokratin, såg rådvill ut när hon i natt beklagade det nedåtgående röstandet i Europa med att det är svårt när det är tyst i fyra år och tio månader mellan valen.

Från Sverige som ändå var bland de bästa i klassen i natt har hon nu tre halmstrån att ta tag i:

Pirat-effekten – som engagerade allra flest bland alla svenskar under 30 år som röstade.

Marit-effekten – som för att låna hennes egna språk, på ren kärringvilja ensamt drog ett parti.

Och så Ebba och Kai-effekten – som så att säga slog rakt över hela linjen. Underskatta inte den ...